GSM-täckning och seamless roaming med Telia över hela Öresundsbron

GSM-täckning och seamless roaming med Telia över hela Öresundsbron När Öresundsbron nu öppnas för allmänheten kommer Telias mobilkunder att kunna ringa och använda sina GSM-telefoner i tunneln samt över själva bron. Mellan Danmark och Sverige kan Telia Mobile också som enda mobiloperatör erbjuda sina kunder s k seamless roaming, dvs möjligheten att fortsätta pågående samtal utan avbrott vid byte av GSM-nät och operatör när gränsen mellan länderna passeras. (Dualband-telefoner 900/1800.) På den konstgjorda ön Pepparholmen som binder samman Öresundsbron finns nu en gemensam bas för de sju mobiloperatörerna från både Danmark och Sverige. I samband med evenemanget "Öppen Bro" den 9-12 juni har Telia även utökat kapaciteten i den befintliga GSM-täckningen i kustområdena i anslutning till Öresundsbron som väntas dra stor publik som Ribbersborg, Limhamn, Lernacken m fl. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Charlotte Züger, pressansvarig, Telia Mobile, 070-320 03 83 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/08/20000608BIT00910/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/08/20000608BIT00910/bit0002.pdf