NetCom ASA lanserar GPRS i Norge

NetCom ASA lanserar GPRS i Norge Telias mobilbolag i Norge, NetCom ASA, lanserar idag GPRS vilket bland annat ger kunderna tillgång till Internet via mobilen. Med GPRS möjliggörs också ett nytt sätt att ta betalt, dvs betalning för överförd datamängd istället för uppkopplingstid. Samtidigt med GPRS kommer en ny mobil tjänst, NetCom MobilMail, som ger företagskunder tillgång till mailklienten Outlook på mobilen. Med den nya tjänsten kan de norska kunderna nu sända och ta emot epost, tillgång till telefon-och adressbok samt använda sin kalender. Användaren får på detta vis en ständig översikt via mobilen av vad som händer på kontoret. NetCom MobilMail är tillgänglig för alla mobiltelefoner med WAP-funktion. Alltid tillgänglig Med GPRS kan kunderna använda någon av de ca 300 tjänsterna på NetCom ASA:s portal. Fördelen med GPRS är att kunden har ständig tillgång till Internet och därmed slipper att koppla upp sig varje gång. Samtidigt som kunden använder mobiltelefonen för de mobila datatjänsterna är det också möjligt att prata i telefon eller ta emot samtal. Pris Med GPRS betalar kunden för överförd datamängd (antal megabit) istället för uppkopplingstid. En enhetlig prisstruktur erbjuds för att göra det så enkelt som möjligt för kunden. Ingen månadsavgift eller anmälningsavgift tas ut. Priset för första påbörjade megabiten debiteras med 75 NOK/månad. Därutöver debiteras 25 NOK/megabit. Som ett introduktionserbjudande är tjänsten gratis under februari månad. Talsamtal debiteras dock enligt ordinarie priser. Andra prismodeller kan dock komma att bli aktuella i takt med marknadsutvecklingen. En megabit motsvarar vid nedladdning ca 700-800 WAP-sidor eller sändning/mottagande av 1000 email. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Guri Wormdahl, informationschef, NetCom ASA,+47-934 34 200 Geir Lövnes, Direktör Marknad & Produkter, NetCom ASA, +47-920 35 955 Hans Dragnes, projektledare GPRS, NetCom ASA,+47-930 02 800 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/31/20010131BIT01010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/31/20010131BIT01010/bit0002.pdf