Teknikskifte hos nummerupplysningen 118 118 ger utökad service

Teknikskifte hos nummerupplysningen 118 118 ger utökad service Idag inviger Telia InfoMedia Respons, nummerupplysningen 118 118, sin nya sök-teknik samt telefonidel. ICL samt Envilogg har tillsammans integrerat den nya sökmotorn med ett uppgraderat telefonisystem. Den nya söktekniken ger bland annat utökad flexibilitet av sökvägarna och högre träffsäkerhet vid sökningar samt möjlighet till utveckling av tjänsterna. Teknikskiftet som genomförs resulterar i att kunden via 118 118 möter en nummerupplysning som har utökade förutsättningar att kontinuerligt leverera god service med hög kvalitet. - Den nya sökmotorn är ett viktigt verktyg för att kunna ge utökad service till våra kunder, samtidigt som vi bygger en plattform för att kunna addera ytterligare tjänster till 118 118. Ambitionen är att 118 118 på sikt kommer att fungera som en mänsklig portal, det vill säga en ingång för en rad olika sökmöjligheter, säger Barbro Sjölander, VD Telia InfoMedia Respons. Den nya söktekniken samt telefonisystemet ersätter en teknikplattform som utvecklades av Televerket i början av 1980-talet och som successivt har vidareutvecklats för att motsvara de krav som ställs på en flexibel IT- lösning. Den nya söktekniken är utvecklad i nära samarbete mellan Telia och ICL och bygger på en SUN-plattform samt en databas från Oracle. En specialutvecklad mjukvara från ICL och BTS A/S gör sökmotorerna effektivare än tidigare. - Pensioneringen av vårt gamla tekniksystem innebär att de bästa delarna lever vidare i ny tappning. Sökmotorn är ett resultat av vår samlade erfarenhet realiserad i ny teknik. Samarbetet med våra partners ICL och Envilogg har givit fruktsamma korsbefruktningar av kompetens, vilket lett fram till en lyckad slutprodukt, säger Gunnar Ahlström, ansvarig projektledare på Telia InfoMedia Respons. Den nya söktekniken kommer att implementeras löpande under på nummerupplysningen 118 118:s olika orter runt om i Sverige, med start i Norrköping idag. Ett specialdesignat utbildningsprogram är utvecklat för att underlätta teknikövergången för den 1150 personer starka telefonistkåren på nummerupplysningen 118 118. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Barbro Sjölander, VD, Telia InfoMedia Respons, tel 08-634 73 56, 070-593 81 10 e-post: barbro.sjolander@infomedia.telia.se Gunnar Ahlström, teknisk projektledare Telia InfoMedia Respons, tel 08-634 73 46, 070-625 88 66 Johan Nybom, Informationschef ICL Sverige AB, tel 08-793 77 41, 070-793 77 41 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/29/20000529BIT00420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/29/20000529BIT00420/bit0002.pdf