Telia hyr ut e-betalning och banktjänst till Metro

Telia hyr ut e-betalning och banktjänst till Metro Telias betalningslösning Transaktion Direkt hjälper tidningen Metro att ta betalt för annonser direkt på webben. Tidningen får även tillgång till Telias nya multibanktjänst. - Telias lösning är attraktiv eftersom det blir enklare både för oss och våra annonsörer. Med den ökade tillgänglighet som webben ger, finns också chans till ökade intäkter, säger Anders Kvarby, VD för Tidnings AB Metro. Tidningar som abonnerar på Telias betalningslösning kan till exempel ta betalt för annonser och prenumerationer från sin webbplats. Tjänsten kopplas till interna system och det finns sedan flera sätt att ta betalt på, bland annat via Internetbank eller kortbetalning. - Metro är en viktig kund för oss. Vi ser en trend i att allt fler tidningar börjar ta betalt via nätet och vår tjänst är ett enkelt sätt att sköta detta på, säger Indra Åsander, affärsområdeschef för Telia Internet Services. En avgörande anledning för Metro att välja Telia som leverantör var bankkontakterna. Telia har i samarbete med Nordea, Föreningssparbanken och Handelsbanken skapat ett multibankavtal där företag som vill ta betalt på nätet får alla nödvändiga bankavtal genom ett avtal med Telia. - Vi behöver bara teckna ett enda avtal, vi slipper öppna nya bankkonton och administrationen av betalningarna sköts av Telia, berättar Anders Kvarby. På Nordea är man också nöjd med samarbetet. - Telias Multibankavtal är ett bra koncept. Vi ser ett ökat intresse för att sälja på nätet och för att göra det enklare för företagen provar vi nu en ny lösning tillsammans med Telia, säger Thomas Johansson, marknadschef för e-business på Nordea. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Ingela Schönning, pressansvarig Telia Internet Services, tfn: 020 77 58 30 Jonas Jansson, produkchef Telia Internet Services, tfn: 0702 46 89 46 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/11/20020911BIT00190/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/11/20020911BIT00190/wkr0002.pdf