Telia International Carrier säljer nätkapacitet i USA

Telia International Carrier säljer nätkapacitet i USA för 89 miljoner dollar Telia International Carrier meddelar idag att man slutit ett definitivt långtidskontrakt värt 89 miljoner dollar för våglängdskapacitet på över 177 000 förbindelsekilometer i sitt amerikanska transportnät. Avtalet slöts med en leverantör av applikationsinfrastruktur som sätter upp en ny standard för att lansera bredbandiga intelligenta IP-nät för integrerade telefoni- och datatjänster. Kontraktet som ger 20 års nyttjanderätt till våglängden 2.5-Gb/s, tillhörande samförläggning/telehotelltjänster och sex 155-Mbit IP- kopplingspunkter genom hela USA, förvandlar Telia International Carrier från en internationell gateway-leverantör till en fullfjädrad grossistleverantör av transportnätskapacitet. "Telias varumärke som pionjär på den skandinaviska Internet- och kommunikationsmarknaden gav oss kraft att göra en ordentlig nätsatsning i USA," säger Magnus Kjell, VD och styrelseordförande för Telia International Carrier USA. "Den här affären visar tydligt att nyckeln till vår kvalitetsbaserade nätstrategi och långsiktiga framgångar på USA- marknaden ligger i att vara en tjänsteleverantör på basis av avancerad utrustning." Telia International Carriers nät kommer att ha 11 noder med en tillväxtpotential på upp till 55 städer. För att ge kunderna den mest avancerade nätkapaciteten lanseras Lucent Technologies toppmoderna 400- Gb/s DWDM-system i nätet. Om Telia International Carrier Som ledande europeisk operatör av transatlantisk IP-trafik till USA, erbjuder Telia International Carrier tjänster inom IP, kapacitet, telefoni och infrastruktur till det snabbt växande kundsegmentet för internationella grossistaffärer. Företaget bygger och driver Vikingnätet, ett helägt fibernät som betjänar alla större städer från Ryssland i öst genom Europa till Kalifornien i väst. Telia International Carrier bygger ut sitt nordamerikanska nät till 177 000 förbindelsekilometer och kopplar ihop 11 större amerikanska städer. I slutet av år 2001 kommer Vikingnätet att täcka omkring 480 000 förbindelsekilometer genom hela Europa och USA. För ytterligare information: Magnus Olofsson Nerell, Marknadschef Telia International Carrier, tel: 08- 713 33 41 070- 557 90 70 Tobias Lennér, Chef Investor Relations, tel: 08-713 66 49 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/25/20001025BIT01260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/25/20001025BIT01260/bit0002.pdf