Telia lanserar röststyrd växel som första SIP-tjänst

Telia lanserar röststyrd växel som första SIP-tjänst Telia lanserar nu den röststyrda växeln Telia Digitala som en IP-baserad telekomtjänst. Tjänsten har en öppen IP-baserad tjänstearkitektur som bygger på SIP-protokollet. Telia kommer att införa Digitala internt för 14 000 anställda i Sverige redan till våren 2002. Digitala har under tre års tid utvecklats i Telias fasta telenät. Arbetet har gjorts av Telia Prosoft, numera Ki Consulting. Tjänsten har under tiden använts av flera bolag inom Telia och några externa kunder. Telia vänder sig till företag som har 100 anknytningar och mer. I och med att man nu går över till en SIP-protokollbaserad lösning i ett datanät breddas både tjänsten och marknaden. Möjlighet finns nu att koppla Digitala mot andra operatörers IP- och telenät, både i och utanför Sverige. Digitala är helt röststyrd och den som ringer upp behöver bara säga namnet på vem han eller hon vill prata med för att bli framkopplad till rätt nummer. Digitala fungerar också som nummerupplysning och gör det enklare att hänvisningskoppla, eftersom man slipper knappa in koder och istället bara talar om att man ska gå på exempelvis lunch eller möte. Telia räknar med att användandet av röststyrda tjänster ökar. Det är den ökande mobiliteten som ligger bakom det antagandet. -Det ökade användandet av mobila telefoner har inneburit en tydlig trend mot att växeltelefonisterna belastas med mer arbete, säger Jimmy Kruuse, produktchef, Telia Communications. Sitter man till exempel i en bil eller går omkring med en trådlös telefon på kontoret så ringer man oftare via växeln istället för att själv försöka leta upp ett direktnummer. Ringa via Digitala kostar 2-3 kronor per framkoppling, vilket skall jämföras med att ringa via telefonist som beroende på växelns storlek och när på dygnet man ringer kan kosta mellan 6 - 15 kronor. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Jimmy Kruuse, produktchef, Telia Communications, prova själv och ring honom via Digitala på tel 08 - 707 49 40 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/21/20011121BIT00420/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/21/20011121BIT00420/bit0001.pdf