Telia och Eutelsat lanserar digital plattform för TV- och multimediatjänster

Telia och Eutelsat lanserar digital plattform för TV- och multimediatjänster Telia lanserar, i samarbete med satellitorganisationen EUTELSAT, en digital lösning för TV och multimediatjänster. Tjänsten, som främst vänder sig till företagskunder och programbolag, kan användas till att sända digital-TV, massdistribution av datafiler, intern-TV (business- television), streaming-tjänster, samt för etablering av bredbandskommunikation i företagsinterna nät. Telia lanserar tillsammans med EUTELSAT en ny digital plattform för TV- och multimedia-tjänster. Plattformen utnyttjar kapacitet från EUTELSATs W3-satellit i 7 grader öst, en viktig position i Europa för mottagning av television, radio och multimedia-tjänster. Den nya plattformen kommer att kunna leverera digital television till satellit- och kabelanslutna hem, men också streamingtjänster, intern-TV och andra bredbandstjänster med digitalt multimedia-innehåll. Europeiska programbolag och koncerner med stor geografisk spridning, kan nyttja den digitala plattformen i Stockholm för distribution av TV och datatjänster. Plattformen arbetar enligt DVB standard (Digital Video Broadcasting) som medger mottagning av multimedia-innehåll (TV, data etc.) med små antenner för digital satellit- TV. Den täckning som EUTELSATs W3-satellit erbjuder möjliggör mottagning av plattformens tjänster från Island och Azorerna i väst, till Mellanöstern och Ryssland i öst. Med den nya plattformen i drift i Sverige fortsätter EUTELSAT utbyggnaden i Europa av sitt nät av digitala gateways med komplett multiplexfunktionalitet och DVB-upplänkar till EUTELSATs satelliter. W3- satelliten rymmer redan ett antal digitala multiplex (buketter), inklusive en plattform för TV-kanaler paketerade för leverans till kabel-TV- centraler. Den utökar också Telias tjänsteutbud med kostnadseffektiva och högpresterande digitala lösningar för internationella TV-bolag och företagskunder. Ytterligare upplysningar till journalister kan lämnas av: Karl-Erik Eriksson, Telia Carrier & Networks, tel 08-713 83 80 Not for distribution into the United States, Canada, Australia or Japan ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/22/20000522BIT00690/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/22/20000522BIT00690/bit0002.pdf