Telia och Global Crossing byter nät för 900 miljoner SEK

Telia och Global Crossing byter nät för 900 miljoner SEK Telia och den internationella nätoperatören Global Crossing har kommit överens om att byta nätkapacitet till ett marknadsvärde motsvarande 900 miljoner SEK. Överenskommelsen innebär att Telia får tillgång till kanalisation på sträckan Hamburg, Amsterdam, Düsseldorf samt sträckan Amsterdam och Padborg, vid den tysk-danska gränsen. I uppgörelsen med Global Crossing ingår också en fiberoptisk anslutning mellan London och Amsterdam. Överenskommelsen ger Global Crossing möjlighet att nå den skandinaviska marknaden via Telias europeiska nätverk - Viking Network. Global Crossing får genom uppgörelsen tillgång till ett nätet som binder samman Stockholm, Köpenhamn och Oslo i en 1860 kilometer lång fiberring. - Telia har under en tid gjort omfattande investeringar i Viking Network och vårt mål är att bli en av Europas största grossister i nätkapacitet, säger Lars Rydin, VD för Telia International Carrier. Uppgörelsen med Global Crossing möjliggör en expansion av Viking Network i västra Tyskland och i Nederländerna. - Under det senaste året har Global Crossing gjort ett antal strategiska förvärv. Det betyder att vi idag kan erbjuda end-to-end IP-konektivitet mellan Europa, USA och Asien, säger Wim Huisman, CEO Global Crossing, Europa. Uppgörelsen med Telia gör att våra kunder i Skandinavien kommer att få tillgång till bandbredd, telefoni och internettjänster av högsta kvalitet. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Lars Rydin, VD Telia International Carrier, tel 08-605 45 50. Om Viking Network Telias helägda fibernät erbjuder konnektivitet jorden runt, från Kalifornien till Ryssland. Baserad på spjutspetsteknik, ger Viking-ringen ett högkapacitetsnät för vanlig telefoni, Internet, data och de senaste Internet- funktionerna och applikationerna. Nätet är en omfattande satsning på att bygga ut Telia International Carrier till full täckning av Skandinavien, Europa och USA år 2001. Infrastrukturen är utformad som ett flerkanalnät som kopplar ihop alla större europeiska städer för IP och telekommunikation. Vid slutet av 1999 täckte Viking Network 4000 km mellan 10 städer. I slutet av 2000 kommer nätet att täcka 30000 km genom Europe och USA och binda ihop 40 städer. Om Telia International Carrier Telia är Nordens ledande Internet- och kommunikationsföretag. Telias intäkter för 1999 uppgick till 52,121 MSEK med 30,600 anställda. Telia International Carrier ingår i affärsområdet Telia Carrier & Networks inom Teliakoncernen. Telia Carrier & Networks bedriver grossistaffärer inom fastnätsprodukter och -tjänster. Enheten producerar, säljer och hyr ut infrastruktur, kapacitet, access och trafiktjänster på den öppna marknaden. Telia Carrier & Networks är marknadsledande i Europa för transatlantisk IP-trafik och har egna kontor i Sverige, förutom i 8 andra europeiska länder och USA. Om Global Crossing Global Crossing Ltd bygger och erbjuder tjänster i ett fiberoptiskt nätverk som sträcker sig över 160,000 förbindelsekilometer; över fem kontinenter, 27 länder och mer än 200 större städer. Global Crossings huvudkontor ligger i Hamilton, Bermuda och företaget har kontor i Los Angeles, London, Morristown/New Jersey, Rochester/New York och Miami. Global Crossings nordiska kontor ligger i Köpenhamn. Besök Global Crossing på: www.globalcrossing.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/24/20000524BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/24/20000524BIT00230/bit0002.pdf