Telia och Kamera visar målgången i Vasaloppet

Telia och Kamera visar målgången i Vasaloppet I år blir det möjligt att följa varje enskild deltagares målgång i Vasaloppet. Företaget Kamera filmar och redigerar filmmaterialet. Filmen läggs sedan på Telias servrar och skickas med tjänsten Streaming Media till aftonbladet.se och till vasaloppet.se. Där kan man från måndag 3 mars söka på deltagarens namn eller startnummer och sedan titta på ett 30 sekunders klipp från målgången. På söndag är det åter dags för Vasaloppet. Då samlas närmare 14 000 mer eller mindre vältränade skidåkare i Sälen för att åka de nio milen till Mora. Förutom den traditionsenliga blåbärssoppan kommer deltagarna i år även att bli bjudna på en videoinspelning av sin egen målgång. Vid mållinjen kommer företaget Kamera att placera en filmkamera och filma alla som går i mål. Den redigerade filmen läggs sedan på Telias servrar och via tjänsten Streaming Media kan deltagarna, via Internet, se målgången. Filmsekvensen som visas startar cirka 30 sekunder före respektive åkares målgångstid. Om man vill kan man sedan via företaget Kamera köpa en högupplöst version av videoklippet och ladda ner till sin dator. - Det här ger alla Internetanvändare en möjlighet att få en glimt av anhöriga och vänner som kämpar i fädrens spår. Vi tror det här kommer att bli mycket uppskattat, säger Ola Kallemur, PR-chef på TeliaSonera Sverige. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Ola Kallemur, TeliaSonera Sverige, tel 020-77 58 30 TeliaSonera, som skapats genom en fusion mellan Telia och Sonera, är det ledande telekommunikationsföretaget i Norden och Baltikum. TeliaSoneras huvudinriktning är att bättre tillmötesgå sina kunder inom kärnverksamheten och att skapa värde för sina aktieägare genom starkare resultat och kassaflöden. TeliaSonera är noterat på Stockholmsbörsen, Helsingforsbörsen och NASDAQ. Pro formaomsättning per 31 dec 2001 var 80,9 miljader SEK (EUR 8.9 miljarder) och antalet anställda 30 juni 2002 var 30 045. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/28/20030228BIT00640/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/28/20030228BIT00640/wkr0002.pdf