Telia och SAS testar trådlöst Internet ombord på flygplan

Telia och SAS testar trådlöst Internet ombord på flygplan Telia har tecknat avtal med Seattle-baserade Tenzing Communications Inc. om att testa och implementera trådlös Internetaccess ombord på flygplan. Med en bärbar dator kommer resenären att kunna koppla upp sig trådlöst och bland annat skicka och ta emot e-post under hela flygresan. SAS blir det första europeiska flygbolaget att använda den trådlösa tekniken ombord på flygplanen. Telia har sedan tidigare slutit ett avtal med SAS om att installera Telia HomeRun på alla SAS internationella lounger. Den nya tjänsten gör det möjligt för passageraren att trådlöst koppla upp den egna bärbara datorn mot en e-postserver och Internetserver i flygplanet. Resenären kan därefter skicka och ta emot e-post samt få tillgång till olika Internetportaler under resan. E-post servern ombord står i förbindelse med marken när planet är i luften. Innehållet på planets Internet server överförs och uppdateras när planet står på marken. - Samarbetet med Tenzing gör det möjligt för oss att möta kundernas önskemål om att kunna arbeta effektivt under resan, även ombord på flygplanet, säger Peter Kjellin, affärsansvarig på Telia HomeRun. Det här är det första steget mot att kunna erbjuda bredbandig Internetuppkoppling i luften. Fakta: Telia HomeRun är en trådlös bredbandsaccess som byggs ut på hotell, flygplatser, järnvägsstationer och andra platser där människor har behov av att koppla upp sig. Med ett PC/Mac-kort från HomeRun i datorn kan man enkelt koppla upp sig när man är i en miljö där HomeRun är installerat. Telia HomeRun hanterar kommunikationshastigheter på 11 Mbps och baseras på IEEE 802.11b Wireless-LAN-standarden som är den första standarden som tagits fram för trådlösa nätverk. Ytterligare information till journalister lämnas av: Peter Kjellin, Affärschef HomeRun, Telia Mobile, 070-585 01 11 Håkan Ström, PR-ansvarig, Telia Mobile Sverige, 070-555 80 00 Mer information finns även på www.homerun.telia.com/business.htm ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/24/20010124BIT00290/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/24/20010124BIT00290/bit0002.pdf