Telia ökar sitt innehav i polska Netia

Telia ökar sitt innehav i polska Netia Telia investerar ytterligare drygt 1,5 miljarder kronor i Netia Holdings. Investeringen sker genom att Telia förvärvar 4, 9 miljoner aktier för runt 315 kronor per aktie. Netia är Polens största fristående service provider. Förvärvet innebär att Telia ökar sitt innehav från 30,2% till ca 48%. Telias ökade innehav i Netia möjliggörs genom ett förvärv från olika finansiella ägare som Dankner Investment Ltd., Golmdan Sachs Capital Partners, Shamrock Holings, Inc och Trefoil Caital Investors, LP. Förvärvet kommer att genomföras under senare delen av maj 2000, under förutsättning att myndigheterna godkänner affären.. - Förvärvet är helt i linje med Telias strategi att ha en stark närvaro i Polen. Den enorma tillväxten inom telekommunikation på den polska marknaden kan jämföras med landets ekonomiska utveckling. Telia understödjer starkt Netias strävan i att bli ledande inom fast telefoni, data och internet i Polen, säger Jan-Åke Kark, Telias koncernchef. Netia är idag Polens största fristående operatör på fast telefoni. Bolaget har 24 licenser för lokal telefoni i områden i Polen som omfattar 15 miljoner människor eller omkring 40 procent av den polska befolkningen. Netia är idag noterat på Nasdaq-börsen och ska också inom kort introduceras på Warzawabörsen. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Claes Hygrell, Polenansvarig Telia AB, tfn 08-713 60 53, 070-623 60 53. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/08/20000505BIT01200/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/08/20000505BIT01200/bit0002.pdf