Telia säljer plats i europanät till franska LD COM

Telia säljer plats i europanät till franska LD COM Telia International Carrier har skrivit ett flerårigt avtal med telekomföretaget LD COM (Louis Dreyfus Communications). Avtalet ger LD COM rätt att nyttja kanalisation i Telias europanät mellan Strasbourg och Frankfurt. Avtalet omfattar även drift- och serviceåtagande. - Vi är mycket glada över det här kontraktet eftersom det är ett viktigt steg i utvecklingen av vår affärsrelation med ett av Europas viktigaste telekom- och infrastrukturföretag, säger Lars Rydin, Telia International Carrier. LD COM är en snabbväxande pan-europeisk leverantör av infrastruktur och service för bredband. LD COM har valt inriktning mot två huvudelement: NetCenters och Metropolitan Rings samt fiberoptiskt nätverk över långa distanser. - Den här affären med Telia innebär dels att våra kunder får tillgång till ett nätverk mellan Tyskland och Frankrike, dels att vi fortsätter vår expansion i Europa. Vi har sedan tidigare en utmärkt affärsrelation med Telia som för ett drygt år sedan köpte liknande infrastruktur i Frankrike av oss, säger Frederic Gastaldo, LD COM. För ytterligare information till journalister: Lars Rydin, chef Telia International Carrier 08-605 45 50. Not for distribution into the United States, Canada, Australia or Japan Om Telia International Carrier Telia är Nordens ledande Internet- och kommunikationsföretag. Telias intäkter för 1999 uppgick till 52,121 MSEK med 30,600 anställda. Telia International Carrier ingår i affärsområdet Telia Carrier & Networks inom Teliakoncernen. Telia Carrier & Networks bedriver grossistaffärer inom fastnätsprodukter och -tjänster. Enheten producerar, säljer och hyr ut infrastruktur, kapacitet, access och trafiktjänster på den öppna marknaden. Telia Carrier & Networks är marknadsledande i Europa för transatlantisk IP-trafik och har egna kontor i Sverige, förutom i 8 andra europeiska länder och USA. Om LD COM LD COM har sedan 1998 byggt mer än 3 000 km fiberoptiskt nätverk i Frankrike med anslutningar till nätverk i Tyskland, Storbritannien och Belgien. För närvarande byggs nätverk i Schweiz samtidigt som ytterligare nätverk har förvärvats i Italien och Tyskland. LD COM:s moderbolag grundades 1851 av Léopold Louis-Dreyfus och bolaget är fortfarande ägt av familjen Louis-Dreyfus. LD gruppen har 7 000 anställda och verksamhet i 40 länder samt en omsättning på cirka 20 miljarder USD. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00420/bit0002.pdf