Telia sänker SMS-priserna och lanserar nya SMS-tjänster

Telia sänker SMS-priserna och lanserar nya SMS-tjänster Den 15 maj blir det billigare att använda mobiltelefonen till mer än att bara ringa. Då kostar det bara 1:50 kronor (inkl. moms) att skicka SMS- meddelanden för alla Telias mobilabonnenter. I samband med prissänkningen lanseras också ett antal nya SMS-tjänster. Med prissänkningen och nya tjänster hoppas Telia stimulera den snabbväxande marknaden för icke- taltrafik. De nya priserna gäller alla Telias mobilabonnemang och som mest sänks priserna med 40 procent. Att använda mobiltelefonen till att skicka textmeddelanden eller SMS-meddelanden (Short Message Services) blir allt vanligare och Telia Mobile vill möta den ökade efterfrågan med lägre priser och nya SMS-baserade tjänster. - SMS-trafiken har ökat kraftigt de senaste åren och alltfler har fått upp ögonen för hur den nya tekniken kan användas. Med prissänkningen och de nya tjänsterna vill vi uppmuntra ännu fler att börja använda sig av våra tjänster, säger Erik Hallberg, chef för marknad och försäljning på Telia Mobile. Skicka vykort med SMS I dagsläget är SMS den mest använda tekniken för mobila informationstjänster och i dag finns bland annat väder-, horoskop- och finanstjänster. Men även om marknaden för icke-taltrafik, som t.ex textmeddelanden, växer mycket snabbt så har inte alla abonnenter fått upp ögonen för vilka tjänster som redan idag finns i deras telefoner. Med prissänkningen hoppas Telia Mobile göra det möjligt för fler att börja använda de tjänster man erbjuder. I samband med prissänkningen lanseras också ett antal nya SMS-tjänster. Bland annat kommer Telia Mobile att göra det möjligt att skicka vykort via mobiltelefonen eller ladda hem nya ringsignaler och logotyper till sin telefon. Information finns även på www.telia.se Ytterligare information till journalister lämnas av: Erik Hallberg, Chef Marknad och Försäljning, Telia Mobile, 070-658 16 16 Håkan Ström, PR-ansvarig, Telia Mobile, 070-555 80 00 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/08/20000508BIT00570/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/08/20000508BIT00570/bit0002.pdf