Telia spår att digitalkameran blir årets julklapp

Telia spår att digitalkameran blir årets julklapp Telia tror att digitalkameran blir tomtens favoritjulklapp i år. Det största skälet till att man spår digitalkameran som julens försäljningsöverraskning är att allt fler hushåll skaffar bredband. Mest ökar användningen i åldrarna 40 till 50 år. - Medelåldern på våra bredbandskunder är 43 år, och vi tror att många föräldrar kommer att ge sina barn digitalkameror i julklapp. Vi ser hur ett digitalt familjealbum tar form, med kort på barnbarnen eller hälsningar från barn som är ute och reser, säger Indra Åsander, affärsområdeschef på Telia Internet Services. En nyligen genomförd Gallup-undersökning bland Telias kunder visar att mer än en tredjedel av hushållen skickar mer digitalkamerabilder över nätet sedan de har skaffat bredband. 52 % mailar mer än tidigare och en fjärdedel av bredbandshushållen är uppkopplade mer än sex timmar om dagen. Telia är inte ensamma om att spå en ökad försäljning av digitalkameror. Det amerikanska analysföretaget Infotrends Research Group räknar med att 60 procent av alla internetanslutna hushåll i USA kommer att ha en digital kamera i slutet av året. 19 procent har helt slutat att använda vanlig kamera. Även det svenska branschförbundet SFL, Sveriges Fotoleverantörer, ser ett uppsving i försäljningen: - Vi har redan sett en markant stigande försäljning för digitalkameror i år. Försäljningen brukar ta fart ytterligare under de sista månaderna och när året är slut räknar vi med en nästan 50-procentig ökning jämfört med förra året, säger Lars-Erik Fyrberg, ansvarig för branschförbundet SFL, Sveriges Fotoleverantörer. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Ingela Schönning, pressansvarig Telia Internet Services, tfn: 020 77 58 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/24/20021024BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/24/20021024BIT00410/wkr0002.pdf