Telia tecknar ramavtal för fortsatt bredbandsutbyggnad

Telia tecknar ramavtal för fortsatt bredbandsutbyggnad Telia Carrier & Networks har tecknat ramavtal med Nokia och Alcatel om leveranser av ADSL-utrustningar för den fortsatta utbyggnaden av bredbandsaccesser till Sveriges hushåll. Alcatel och Nokia kommer att leverera nätutrustningar och terminaler till Telia. Avtalen som löper på ett år beräknas vara värda totalt cirka 750 miljoner SEK, och ligger inom ramen för tidigare tagna investeringsbeslut. Framför allt är det efterfrågan på ADSL-accesser från hyresgäster, bostadsrättsföreningar och villaägare som har styrt investeringen. - Efterfrågan på bredbandsaccesser är stor i landet och de här avtalen ger oss alla möjligheter att klara marknadens högt ställda förväntningar på oss, säger Ingmar Jonsson, ansvarig för bredbandssatningen på Telia Carrier & Networks. Telia har för närvarande 25 prioriterade bredbandsorter runt om i landet. Dessa orter är de som först kommer att få tillgång till bredbandstjänster med ADSL-teknik. Orterna är Borås, Falun, Gävle, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping/Huskvarna, Kalmar, Karlskrona, Karlstad, Kristianstad, Linköping, Luleå, Piteå, Umeå, Lund, Malmö, Norrköping, Sundsvall, Uppsala, Uddevalla, Växjö, Trollhättan, Södertälje och Stockholm. Beroende på om efterfrågan är tillräckligt stor kan även fler orter bli aktuella. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Lars Joelsson, mediakontakter, Telia Carrier & Networks, 08-713 28 07 Telia Carrier & Networks är ett affärsområde inom Teliakoncernen. Telia Carrier & Networks bedriver en grossistaffär med produkter och tjänster i ett fast nät. Vi producerar, säljer och hyr ut infrastruktur, kapacitet, access- och trafiktjänster på en öppen marknad. Vi är Nordens största teleoperatör och marknadsledande i Europa på transatlantiskt IP-trafik. Vi har egna kontor i Sverige, USA, England, Tyskland, Frankrike, Danmark, Norge och Finland. 1999 hade affärsområdet omkring 8200 anställda och omsatte 25,1 miljarder SEK. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT00490/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT00490/bit0002.pdf