Telia visar upp framtidens telefoni

Telia visar upp framtidens telefoni På IP-dagarna den 20-21 november i Folkets Hus, Stockholm visar Telia upp det senaste inom IP-telefonin. Telia SmartCom heter tjänsten som Telia hoppas ska innebära ett genombrott för IP-telefonin. IP-telefoni förväntas enligt många bedömare bli framtidens telefoni även om dålig ljudkvalitet tidigare setts som en brist i jämförelse med vanlig telefoni. Nu testar Telia en ny lösning för företag och bredbandsanslutna hushåll och som i ett väldimensionerat nät ger en ljudkvalitet som är minst lika bra som vanlig telefoni. - IP-telefoni ger ett mervärde för bredbandsanvändare. På sikt kommer telefoni och datakommunikation att integreras och Telia vill ligga i framkant i denna process. Fast Telia SmartCom är under utveckling är vi övertygade om att IP-telefoni är en viktig del av framtidens kommunikation, menar Christina Lundman Lagerstedt, Telia Communications. Till skillnad från andra aktörer väljer Telia en öppen väg. Telia erbjuder fristående produkter och paketerade helhetslösningar men låser inte kunden till Telias nät. En användare kan inte alltid själv välja accessnätsoperatör men kan alltid använda Telias tjänster och produkter. Plattformen för tekniken är SIP-protokollet som, jämfört med andra protokoll, medför mindre leverantörsberoende och enklare applikationsutveckling. Kunderna kan själva registrera hur de vill kontaktas; telefon, mobil, dator eller IP-telefon. Saknas telefonnummer kan e-postadresser användas som telefonnummer. - Genom Telia SmartCom tar vi ett stort steg mot att integrera datorn med telefonen. Via webben kan användarna hantera en rad funktioner, röstbrevlåda och filtrering av samtal t ex, oavsett var de befinner sig, säger Christina Lundman Lagerstedt. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Christina Lundman Lagerstedt, divisionschef, Telia Communications AB, tel 070-557 46 01 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/20/20011120BIT00090/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/20/20011120BIT00090/bit0001.pdf