Telias trådlösa bredband ger Broloppets journalister Internet till redaktionen

Telias trådlösa bredband ger Broloppets journalister Internetkoppling till sina hemmaredaktioner Under evenemanget "Öppen Bro" vid Öresundsbrons svenska brofäste den 9 - 12 juni kan samtliga ackrediterade journalister teckna sig för den trådlösa Internetaccesstjänsten Telia HomeRun från Telia Mobile. Journalisterna får därmed en unik access till evenemangets resultatdatabas med starttider, mellantider samt måltider i realtid. Även allmänheten får möjlighet att testa tjänsten i Telias specialtält på Ribersborg där trådlöst höghastighetsinternet visas. Med Telia HomeRun får användaren trådlös tillgång till Internet och det egna företagets lokala datanätverk med hastigheter mellan 2 och 11 Mbit/s via sin bärbara dator. Användaren kan via Internetanslutningen nå det egna "hemmanätverket" för blixtsnabb uppladdning av digitala bilder och redaktionell text (en datafil som tar 1 timme att ladda upp/ner med vanlig modemanslutning tar mellan 20 sekunder och 1,5 minut med HomeRun). Telia räknar med att många tusen besökare ska ta tillfället i akt att besöka Telias tält på Ribersborg. Även där finns Telia HomeRuns trådlösa bredband installerat. Det gör det möjligt för intresserade besökare att knappa in namn eller deltagarnummer på någon som springer Broloppet. Blixtsnabbt kommer information på dataskärmen som berättar mellantider och mycket mera. Ytterligare information till journalister lämnas av: Charlotte Züger, t f pressansvarig, Telia Mobile AB, 070-320 03 83 Lena Påhlman, sponsoransvarig för Telias deltagande vid Broloppet, 070-570 55 50 /Se även bifogat faktablad om Telia HomeRun samt specialinformation till ackrediterade journalister/ Fakta om Telia HomeRun * Telia HomeRun är en höghastighetstjänst för trådlös Internet och LANaccess som idag erbjuds affärsresenärer på flygplatser, centralstationer, hotellkedjor, mässor m fl ställen runtom i Sverige. * Telia Mobile installerar siter med täckning inom avgränsade områden med många besökare. Användaren kan inom täckningsområdet både hämta och skicka e-post, arbeta med dokument som ligger på företagets lokala nätverk, hantera databaser, surfa på företagets eget intranät och Internet. * Grundpriset för Telia HomeRun är 5 000 kronor. Därefter 1 500 kr/mån som medger obegränsat användande av tjänsten. * Med abonnemanget följer ett PC-kort som installeras på en bärbar dator. * Överföringen sker via trådlöst bredband med en maxhastighet på 11 Mb/s. * Inga sladdar eller uppkoppling via mobiltelefon behövs. * En särskild säkerhetslösning end-to-end kan tillhandahållas. * Mer information om tjänsten finns på http://www.homerun.telia.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/07/20000607BIT01040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/07/20000607BIT01040/bit0002.pdf