Telias Viking Network växer i Frankrike

Telias Viking Network växer i Frankrike Telia International Carrier fortsätter att växa i enlighet med de fastställda strategierna och har skrivit kontrakt med VINCI-gruppen om att bygga en rör- och fiberanläggning i västra Frankrike. En sträcka på 1 400 km ska via Rennes, Nantes, Bordeaux och Biarritz förbinda Paris med Hendaye. Kontraktet innebär att utvecklingen av Telias europeiska fibernät, Viking Network i Frankrike, går in i en ny fas. Den första fasen inleddes 1999 med att länken Calais-Paris-Strasbourg byggdes. Under den nya fasen, som påbörjades i maj 2000 och blir klar i maj 2001, kommer tolv kabelrör att anläggas längs den 1400 km långa sträcka som förbinder Paris med Hendaye längs med linjen Paris-Rouen-Caen-Rennes- Nantes-Bordeaux-Biarritz-Hendaye. Ett av rören ska utrustas med en 192 fiberoptisk kabel vilket ger en exceptionellt hög kapacitet. - Med detta avtal tar vi ett stort steg på vägen att färdigställa den franska delen av Viking Network, säger Lars Rydin, VD Telia International Carrier. Kontraktet på 150 miljoner euro innebär att byggnadskoncernen VINCI genom två av sina dotterbolag, Sogea och GTIE, bygger en röranläggning för fiberoptisk kabel med förstärkarstationer. GTIE svarar för installationen av utrustning och kabelanslutningar. För ytterligare information till journalister: Lars Rydin, VD Telia International Carrier 08 - 605 45 50 Om Telia International Carrier: Telia är Nordens ledande Internet- och kommunikationsföretag. Telias intäkter för 1999 uppgick till 52,121 MSEK med 30,600 anställda. Telia International Carrier ingår i affärsområdet Telia Carrier & Networks inom Teliakoncernen. Telia Carrier & Networks bedriver grossistaffärer inom fastnätsprodukter och -tjänster. Enheten producerar, säljer och hyr ut infrastruktur, kapacitet, access och trafiktjänster på den öppna marknaden. Telia Carrier & Networks är marknadsledande i Europa för transatlantisk IP-trafik och har egna kontor i Sverige, förutom i åtta andra europeiska länder och USA. Ej för distribution i Förenta staterna, Kanada, Australien och Japan ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/20/20000620BIT00810/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/20/20000620BIT00810/bit0002.pdf