Kontrakt med brittiska Centrica avseende avancerade IN-tjänster

Kontrakt med brittiska Centrica avseende avancerade IN-tjänster Carrier Pre-select, Indirect Access och Calling Card baserade på Teligents plattformsteknologi Teligent meddelar idag att man tecknat avtal med en ny kund i Storbritannien genom Centrica Telecommunications. Teligent kommer att leverera plattformen Teligent P90/E, med ett antal tjänsteapplikationer, för att hjälpa Centrica att bibehålla sin ledande position på den starkt konkurrensutsatta brittiska marknaden. Plattformen kommer att hantera samtal genererade genom Centricas två varumärken inom operatörssegmentet - British Gas Communications och One.Tel. Centrica Telecommunications har valt att använda sig av Teligent P90/E för att vidareutveckla sina redan framgångsrika satsningar inom calling card och förvalstelefoni (Carrier Pre-Select, CPS). Avtalet inkluderar även Teligents tjänsteutvecklingsverktyg, Application Builder, vilket möjliggör snabb vidare- och nyutveckling av tjänster riktade mot såväl hushålls- som företagsmarknaden. - Teligent har visat ett stort engagemang för Centrica Telecommunications under upphandlingen och kommer att bli en värdefull ny partner för oss, säger Paul Harris, Product Delivery Director på Centrica Telecommunications. Samarbetet med Teligent kommer att ytterligare stärka vår position som en ledande leverantör av tjänster av hög kvalitet gentemot hushåll och företag. - Vi är givetvis mycket nöjda med att välkomna Centrica Telecommunications till den växande kretsen av operatörer som använder sig av vår plattformsteknologi, kommenterar Ulf Lindstén, vd och koncernchef på Teligent. Vi är övertygade om att en innovativ och snabb tjänsteutveckling är en förutsättning på konkurrensutsatta marknader och att detta möts på bästa sätt genom samarbeten som det mellan Centrica och Teligent. Tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E används för olika nättjänster av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland AT&T Wireless, BT, Telefónica, Telia, Tele2 och operatörer inom Vodafone- gruppen. För ytterligare information, kontakta: Ulf Lindstén, CEO & President, Mark Pilgrim, Managing Director, Teligent AB Teligent Ltd Tel. 08-520 660 50 Tel. +44-(0)1442 283 875 ulf.lindsten@teligent.se m.pilgrim@teligent.co.uk Om Teligent Teligent utvecklar och marknadsför avancerade mervärdestjänster för telekommunikationsnät. Tjänsterna och applikationerna som bolaget erbjuder baseras på den generiska tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E. Bolagets lösningar används idag av ett flertal ledande operatörer, däribland AT&T Wireless, BT, Cingular, Maroc Telecom, T- mobile USA, Tele2, Telefónica, Tele2, Telia och operatörer inom Vodafone- gruppen. Teligent grundades 1990 och har varit noterade på Stockholmsbörsens O- lista sedan 1999. Med huvudkontor i Nynäshamn har bolaget idag kontor i nio länder runt om i världen. Teligent har ca 260 anställda och nettoomsättningen 2002 var ca 250 miljoner SEK. Besök gärna www.teligent.se för ytterligare information. Om Centrica Telecommunications Centrica Telecommunications är en ledande operator i Storbritannien med över 1,4 miljoner kunder inom fast telefoni, mobiltelefoni och Internet genom sina två varumärken - One.Tel och British Gas Communications. Centrica Telecommunications är en division inom Centrica, som även är aktivt under de kända brittiska varumärkena The AA, British Gas och Scottish Gas. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/17/20031217BIT00090/wkr0001.pdf