Tekelec avtalar om användning av Teligents teknologi

Tekelec avtalar om användning av Teligents teknologi Teligent meddelar idag att man slutit ett distributionsavtal med Nasdaq- noterade Tekelec, en ledande leverantör av telekommunikationsutrustning för operatörsnät. Avtalet innebär att Tekelec kommer att använda sig av Teligents mjukvaruplattform Teligent P90/E samt ett antal tjänsteapplikationer till sin nya TekServer Application Server. De första tjänsterna, som riktar sig till bolagens gemensamma målgrupp i form av nätoperatörer, ska vara tillgängliga under tredje kvartalet innevarande år. -"Det är givetvis mycket glädjande att addera ett bolag med Tekelecs ledande marknadspostition till vår lista över partners", kommenterar Jan Gottlander, Vice President Sales, Teligent. "Vi har en stark ambition att bredda de globala säljkanalerna och partnerskapet med Tekelec innehåller alla möjligheter till att driva ytterligare tillväxt för båda parter." TekServer Application Server är helt integrerad med Tekelecs EAGLE® 5 Signaling Application System (SAS) och ger nätoperatörerna möjlighet att införa och hantera mervärdestjänster direkt från sin Tekelec Signal Transfer Point (STP) nod. Tekelecs EAGLE plattform hanterar all signalering och routing i operatörens kärnnät och är en bra utgångspunkt för att exempelvis avlasta SMS trafik och erbjuda ett antal mervärdestjänster. Tekelecs integrerade lösning reducerar såväl antalet nätelement som traditionellt är nödvändiga för utförandet av dessa funktioner samt de kostnader som är förknippade med uppkoppling och genomförande av samtal. -"Vi är mycket nöjda med detta avtal med Teligent", säger Monty Johnson, Vice President, Network Systems Division, Tekelec. "Inte minst då det omedelbart ökar våra möjligheter att erbjuda våra kunder Intelligent Network, SMS och MMS lösningar som är helt integrerade på vår EAGLE 5 SAS. Genom att para ihop EAGLE plattformen och dessa nya tjänster möjliggör vi nu för operatörerna att dramatiskt öka prestanda och tillgänglighet gällande deras tjänsteerbjudande samt skapa nya intäkter. Genom detta och ytterligare några ännu ej offentliggjorda avtal kommer vi att kunna leverera de end-to-end lösningar som våra kunder behöver för att kunna vidareutveckla sina nät till nästa generation och vidare." Teligent erbjuder nätoperatörer tjänster och applikationer som är baserade på en generisk och flexibel mjukvaruplattform; Teligent P90/E. Dessa tjänster och applikationer kommer nu att finnas tillgängliga inom Tekelecs produktportfölj. -"Tekelec är en utmärkt partner för oss och avtalet är en direkt följd av vår ambition att expandera genom en ökad indirekt försäljning", säger Ulf Lindstén, vd och koncernchef för Teligent. "Tekelec har en väldigt stark marknadsposition inom sitt segment och vi tror att potentialen är hög då de nu kan erbjuda en flora av nya spännande mervärdestjänster till såväl befintliga som nya kunder." Mjukvaruplattformen Teligent P90/E är i skrivande stund använd i olika konfigurationer och för olika användningsområden av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland AT&T Wireless, BT, Tele2, Telefónica, Telia och operatörer inom Vodafone-gruppen. EAGLE är ett registrerat varumärke av Tekelec. TekServer är ett registrerat varumärke av Tekelec. För ytterligare information, kontakta: Jan Gottlander, Vice President Sales, Teligent AB Tel. 08 410 170 30 jan.gottlander@teligent.se Fredrik Backlund, Corporate Communications, Teligent AB Tel. 08 520 660 03 fredrik.backlund@teligent.se Linda Marco, Senior Manager, Marketing Communications, Tekelec Tel. +1-919 380 3842 linda.marco@tekelec.com Michael Attar, Director, Investor Relations, Tekelec Tel. +1-818 880 7821 michael.attar@tekelec.com Om Tekelec Tekelec är en ledande aktör inom signaleringslösningar, infrastruktur för paketförmedlad telefoni, nätövervakningsteknologi samt mervärdestjänster. Tekelecs lösningar är idag vitt spridda på global basis i såväl traditionella som nästa generations fasta och mobila nät samt contact centers. Bolagets huvudkontor är lokaliserat till Calabasas i Kalifornien och man har utvecklingsenheter och säljkontor som täcker alla kontinenter. För mer information, besök gärna www.tekelec.com. Om Teligent Teligent utvecklar och marknadsför avancerade mervärdestjänster för telekommunikationsnät. Tjänsterna och applikationerna som bolaget erbjuder baseras på den generiska tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E. Teligents lösningar används idag av ett flertal ledande operatörer, däribland AT&T Wireless, BT, Cingular, Maroc Telecom, T- mobile USA, Tele2, Telefónica, Telia och operatörer inom Vodafone- gruppen. Teligent grundades 1990 och har varit noterade på Stockholmsbörsen sedan 1999. Huvudkontoret ligger i Nynäshamn, övriga svenska kontor finns i Linköping, Stockholm och Umeå. Man har etablerat helägda dotterbolag i England, Frankrike, Spanien, Tyskland och USA samt har genom olika partnerskap och OEM försäljning även etablerat närvaro i Afrika och Mellanöstern. Teligent har ca 230 anställda och nettoomsättningen 2002 var ca 250 miljoner SEK. Besök gärna www.teligent.se för ytterligare information. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/03/20030303BIT00460/wkr0001.pdf