Teligent etablerar kontor i Dubai

Teligent etablerar kontor i Dubai Teligent meddelar idag att man i linje med sin globaliseringsstrategi etablerar ett regionkontor i Dubai, Förenade Arabemiraten, för den så kallade MENA-regionen (Middle East North Africa). Bakgrund till etableringen är en positiv utveckling av telekombranschen i regionen, samt initiala beställningar Teligent erhållit under första kvartalet 2003. Etableringen i Dubai är regionalt huvudkontor för försäljning och support gentemot prioriterade marknader som Bahrain, Förenade Arabemiraten och Kuwait. Teligent kompletterar etableringen med en partnerstrategi för att uppnå en optimal och kostnadseffektiv täckning av marknader i Mellanöstern och Nordafrika. Som ett direkt resultat av etableringsarbetet erhöll Teligent en initial order i regionen under det första kvartalet av 2003. Ordern handlar om en leverans av lösningen Pre-Paid Broker till den ledande mobiloperatören i Kuwait; Wataniya Telecom. -"Det här är en viktig milstolpe för oss då vi siktar på att bli en global aktör inom vår nisch av mervärdestjänster för operatörer", kommenterar Ulf Lindstén, vd och koncernchef Teligent AB. "Givetvis är det även tillfredsställande med en flygande start i regionen genom den order vi tagit inom pre-paid segmentet." Pre-Paid Broker hanterar de debiteringsproblem som många operatörer möter då man vill introducera nya tjänster med nytt innehåll genom sitt befintliga pre-paid system, exempelvis MMS och GPRS tjänster. Pre-paid, allmänt känt som kontantkort i Sverige, är en viktig del i de flesta mobiloperatörers erbjudande och är i vissa nät den helt dominerande abonnemangsformen varför intresset för denna typ av lösningar är stort. Teligents leveranser baseras på tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E som används för olika nättjänster av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland AT&T Wireless, BT, Tele2, Telefónica, Telia och operatörer inom Vodafone gruppen. För ytterligare information, kontakta: Ulf Lindstén Fredrik Backlund President & CEO, Teligent AB Corporate Communications, Teligent AB Tel. 08 520 660 50 Tel. 08 520 660 03 ulf.lindsten@teligent.se fredrik.backlund@teligent.se Om Teligent Teligent utvecklar och marknadsför avancerade mervärdestjänster för telekommunikationsnät. Tjänsterna och applikationerna som bolaget erbjuder baseras på den generiska tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E. Teligents lösningar används idag av ett flertal ledande operatörer, däribland AT&T Wireless, BT, Cingular, Maroc Telecom, T- mobile USA, Tele2, Telefónica, Telia och operatörer inom Vodafone- gruppen. Teligent grundades 1990 och har varit noterade på Stockholmsbörsen sedan 1999. Huvudkontoret ligger i Nynäshamn, övriga svenska kontor finns i Linköping, Stockholm och Umeå. Man har etablerat helägda dotterbolag i England, Frankrike, Spanien, Tyskland och USA samt har genom olika partnerskap och OEM försäljning även etablerat närvaro i Afrika och Mellanöstern. Teligent har ca 230 anställda och nettoomsättningen 2002 var ca 250 miljoner SEK. Besök gärna www.teligent.se för ytterligare information. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/22/20030522BIT00300/wkr0001.pdf