Teligent lanserar Pre-Paid Broker på 3GSM World Congress mässan

Teligent lanserar Pre-Paid Broker på 3GSM World Congress mässan Utökade möjligheter att ta betalt för nya tjänster i äldre pre-paid system Teligent (Stockholmsbörsens O-lista) lanserar idag Pre-Paid Broker på 3GSM World Congress i Cannes. En lösning som förbättrar flexibiliteten för en mobiloperatör att ta betalt för nya sorters tjänster genom sitt existerande pre-paid system. Pre-paid, allmänt känt som kontantkort i Sverige, är en viktig del i de flesta mobiloperatörers erbjudande och är i vissa nät den helt dominerande abonnemangsformen. Dock har många äldre pre-paid system svårt att möta de utmaningar som ligger i att ta betalt för nya sorters tjänster utöver vanlig samtalstrafik och enkel SMS. Med det ökande utbud av tjänster som riktar sig till mobilanvändare följer behovet för såväl operatören som för tjänsteleverantörer att säkerställa sin betalning från kontantkortsanvändare som använder en specifik tjänst, exempelvis begäran om information via SMS/MMS, ringtoner eller multimedia clips. Teligents lösning baserar sig på tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E och löser den debiteringsproblematik som idag finns när det handlar om att lansera nya tjänster gentemot de kontantkortskunder som redan är inlagda i operatörens befintliga system. Det krävs inga förändringar i det befintliga pre-paid systemet för att kunna addera Teligents betalningslösning. -"Teligent Pre-Paid Broker erbjuder en flexibel lösning för en mobiloperatör som vill bredda sitt tjänsteutbud gentemot den så viktiga gruppen av kontantkortsanvändare. Detta eftersom den kommer att ligga som en fristående plattform mellan nya applikationer och tjänster och operatörens nuvarande pre-paid system," kommenterar Pekka Peltola, Vice President Marketing på Teligent. "Genom det här erbjudandet förstärker vi vår position som en flexibel och innovativ leverantör till internationella mobiloperatörer." Den nu lanserade lösningen tillhandahålls som en integrerad del i Teligents IN-baserade Mobile Pre-Paid, eller som ovan beskrivet som en fristående lösning som anpassas till existerande pre-paid lösning hos den enskilde operatören. Tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E är i skrivande stund använd i olika konfigurationer och för olika användningsområden av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland AT&T Wireless, BT, Tele2, Telefónica, Telia och operatörer inom Vodafone gruppen. För ytterligare information, kontakta: Pekka Peltola, Vice President Fredrik Backlund, Corporate Marketing Communications Tfn. 08 520 660 10 Tfn. 08 520 660 03 pekka.peltola@teligent.se fredrik.backlund@teligent.se Om Teligent Teligent utvecklar och marknadsför avancerade mervärdestjänster för telekommunikationsnät. Tjänsterna och applikationerna som bolaget erbjuder baseras på den generiska tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E. Teligents lösningar används idag av ett flertal ledande operatörer, däribland AT&T Wireless, BT, Cingular, Maroc Telecom, T- mobile USA, Tele2, Telefónica, Telia och operatörer inom Vodafone gruppen. Träffa oss i Cannes på 3GSM World Congress, 18-21 februari 2003. (Main hall, monter B17). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/18/20030218BIT00830/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/18/20030218BIT00830/wkr0002.pdf