Nu sås höstvetet

Nu sås höstvetet Flera hundra gårdar levererar höstvete till ABSOLUT Nu sås höstvetet som ska bli ABSOLUT - Sveriges enskilt största livsmedelsexport. För att tillgodose marknaden krävs ca 80 000 ton höstvete per år. Flera hundra gårdar är engagerade i att odla höstvete åt ABSOLUT. ABSOLUT är idag den enskilt största svenska exportvaran från det svenska jordbruket. ABSOLUT tillverkas av skånskt höstvete. Exportframgångarna har gjort att många bönder är engagerade i produktionen av ABSOLUT. Närmare 200 gårdar sår nu höstvete för att tillgodose efterfrågan. Det innebär att 15% av Skånes veteskörd används. Hela 80 000 ton höstvete skördas och fraktas varje år till ABSOLUT och fabriken i Åhus. - Höstvete sås under september och oktober, därav namnet. Vetet gror och växer 5 till 10 centimeter under den milda skånska hösten. När sedan vintern och kylan kommer avstannar växten, för att åter ta fart när vårsolen börjar värma igen. Under våren och sommaren växer höstvetet till sig och mognar. I augusti är det dags att skörda, berättar Mikael Runeson, produktionsansvarig i Åhus, där all ABSOLUT tillverkas. Höstvetet, som har en hög stärkelsehalt, är speciellt lämpat för att tillverka vodka. Med höstvete erhålls också precis den smak och karaktär på ABSOLUT som eftersträvas. Miljö- och kvalitetsarbetet går hand i hand på ABSOLUT, som ställer samma höga krav på vetet som brödindustrin. Tillsammans med bönderna som levererar till oss arbetar vi ständigt med att förbättra vetets kvalitet. Ett led i kvalitetsutvecklingen är vårt samarbete för att minimera miljöpåverkan från jordbruket, säger Mikael Runeson. Alla medlemmar i ABSOLUT familjen tillverkas i Åhus av naturliga råvaror - ABSOLUT VODKA, ABSOLUT PEPPAR, ABSOLUT CITRON, ABSOLUT KURANT, ABSOLUT MANDRIN och ABSOLUT VANILIA. Genom att all ABSOLUT tillverkas på ett enda ställe kan en hög och jämn kvalitet garanteras. Fakta · ABSOLUT använder 80 000 ton höstvete per år. · Flera hundra gårdar levererar höstvete till ABSOLUT. · Till en liter ABSOLUT behövs ett kilo höstvete. · Varje dag kommer 10 - 15 lastbilar med höstvete till anläggningen i Åhus. ABSOLUT ställer samma krav på vetets kvalitet som brödindustrin. För ytterligare information, kontakta: Mikael Runeson, V&S ABSOLUT SPIRITS, produktionsansvarig tel 044 28 82 43, mikael.runeson@absolut.se Annika Hökerberg,V&S ABSOLUT SPIRITS, informationsavdelningen, tel 08 744 7405, mobil: 0709 69 95 40, annika.hokerberg@absolut.se Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=30403 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00370/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00370/bild.html Pictures

Om oss

The Absolut Company has the worldwide responsibility for the production, innovation and strategic marketing of Absolut Vodka, Malibu, Kahlúa and Our/Vodka. Absolut Vodka is the world’s sixth largest international spirits brand. Every bottle of Absolut Vodka comes from one source, Åhus in southern Sweden. Malibu is the number one rum-based coconut spirit in the world, sold in more than 150 countries. Kahlúa coffee liqueur is the world leader in its category. The head office is located in Stockholm, Sweden. Chairman and CEO is Anna Malmhake. The Absolut Company is a part of Pernod Ricard, which holds one of the most prestigious brand portfolios in the sector.