Tvist i Marknadsdomstolen avgjord -1 miljard flaskor med LO Smiths porträtt räckte inte till Marknadsdomstolen kom idag med dom i tvisten mellan V&S Group och J & J Nordic/LO Smith AB. Tvisten gällde huruvida J & J Nordic gjort sig skyldig till bland annat renommésnyltning på varumärket ABSOLUT. Marknadsdomstolen gick på J & J Nordic linje. - Det är tråkigt att Marknadsdomstolen inte går på vår linje. Vi respekterar givetvis dess beslut, men anser fortfarande att J & J Nordic försöker knyta an till varumärket ABSOLUT och åker snålskjuts på investeringarna som gjorts i vårt varumärke. Varumärket riskerar därmed att urvattnas, säger Eva Kempe-Forsberg, marknadsdirektör för ABSOLUT inom V&S Group. LO Smith skapade produkten Absolut Rent Brännvin 1879, den produkt från vilken V&S har hämtat namnet ABSOLUT för sin vodka. I samband med monopoliseringen av alkoholnäringen 1917 övertog V&S LO Smiths fabrik på Reimersholme och varumärket Absolut Rent Brännvin. V&S är idag det enda företaget som har en verklig anknytning till LO Smith. Alltsedan ABSOLUT VODKA lanserades 1979 har flaskan haft ett sigill med porträttet av LO Smith. Hittills har nästan 1 miljard ABSOLUT flaskor med sigillet lämnat fabriken i Åhus. V&S har ett registrerat skydd av den unikt formgivna flaskan med sigillet och detta utgör en oerhört stor tillgång för V&S. All ABSOLUT produceras sedan starten i Åhus. Genom hög produktkvalitet och kreativ och mångfaldigt belönad marknadsföring har ABSOLUT rönt stora framgångar. ABSOLUT är idag det tredje största internationella spritvarumärket. 1998 lanserade J & J Nordic en lågprisvodka under namnet L.O. Smith med attribut som direkt anspelade på LO Smith och ABSOLUT konceptet. V&S startade då en process för att skydda de investeringar som gjorts i varumärket ABSOLUT och LO Smith. - Varumärket ABSOLUT skadas av att J & J Nordic får fortsätta användningen av LO Smith i sin marknadsföring. Det är naturligtvis viktigt för oss att konsumenten aldrig ska tveka över vad ABSOLUT är och står för. Vi kommer att fortsätta att försvara ABSOLUT mot obehörig användning och renommésnyltning. Annars förlorar varumärket i värde, förklarar Eva Kempe-Forsberg För ytterligare information kontakta: Eva Kempe-Forsberg, Marknadsdirektör The Absolut Company, 08 744 71 53, mobil 070 544 70 17, eva.kempe-forsberg@absolut.se Marika Hjelm Siegwald, Informationschef The Absolut Company, 08 744 74 02, mobil 070 377 74 02, marika.siegwald@absolut.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/28/20030528BIT00660/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/28/20030528BIT00660/wkr0002.pdf

Om oss

The Absolut Company has the worldwide responsibility for the production, innovation and strategic marketing of Absolut Vodka, Malibu, Kahlúa and Our/Vodka. Absolut Vodka is the world’s sixth largest international spirits brand. Every bottle of Absolut Vodka comes from one source, Åhus in southern Sweden. Malibu is the number one rum-based coconut spirit in the world, sold in more than 150 countries. Kahlúa coffee liqueur is the world leader in its category. The head office is located in Stockholm, Sweden. Chairman and CEO is Anna Malmhake. The Absolut Company is a part of Pernod Ricard, which holds one of the most prestigious brand portfolios in the sector.