BCG: "Sverige behöver en tydligare tillväxtagenda"

Nordiska företag har historiskt sett varit framgångsrika och systematiskt presterat bättre än de globala aktiemarknaderna men trenden avtar. Företag har i dag en allt kortare livslängd och Norden fostrar allt färre storskaliga bolag och globala varumärken, vilket urholkar välfärden på sikt. "Sverige behöver en tydligare tillväxtagenda", menar Johan Öberg, vd på The Boston Consulting Group (BCG) i Sverige, som idag lanserar den årliga rapporten Nordic Agenda 2017.

– Den nordiska framgångssagan är på väg att ta slut. Vi vet att runt 55 procent av det värde som har genererats av företag de senaste tio åren kommer från tillväxt. Därför är det avgörande att vi säkrar framväxten av nya företag som tillåts växa långsiktigt, säger Johan Öberg som också är en av rapportförfattarna.

Generellt har Sverige varit framgångsrikt när det gäller att fostra tillväxtföretag men rapporten visar att vi tappar mark inom en rad områden som driver tillväxt. Till exempel inom forskning och utveckling där svenska företag minskar sina investeringar medan andra OECD-länder som Sydkorea, Israel och Japan klättrar i rankingen. Innovationsnivån är hög i Sverige men tittar man på antal patentregistreringar håller länder som Sydkorea, Japan och Tyskland på att springa om oss. Vi ser också i rapporten att tillgången till riskkapital är god och att tilltron till den egna förmågan finns men att svenskar är mindre benägna att ta risker för att starta egna företag än invånarna i andra OECD-länder.

Undersökningen pekar också på att Sverige tappar position när det gäller graden av digitalisering, det så kallade e-intensitetsindexet, där Sverige traditionellt sett varit ett föregångsland. Årets ranking visar att Sverige faller till en nionde plats från en tredje placering 2012. Sydkorea toppar listan och Kina är det land som klättrar snabbast.

– Det vilar ett tungt ansvar på de nordiska regeringarna att skapa rätt förutsättningar för företagen att växa, säger Johan Öberg som menar att lösningen ligger i att kraftigt effektivisera offentliga utgifter, investera tungt i innovation och digitalisering, öka attraktionskraften för entreprenörer och underlätta för små- och medelstora företag.

Hur kan då företagen själva säkerställa långsiktig tillväxt? Rapporten har analyserat över 70 framgångsrika nordiska företag som har en tillväxttakt över genomsnittet inom sin bransch och identifierat sex gemensamma framgångsfaktorer. Det handlar om att växa med bevarade marginaler, fokusera på kassaflöde, innovation, forskning och utveckling, digitalisering samt att sträva mot internationell expansion. De som lyckas bäst har också fokus på mindre, upprepade förvärv och en företagsledning som tydligt kommunicerar tillväxtagendan internt, visar rapporten.

En annan viktig förutsättning för att svenska företag ska kunna växa är en framtidssäkrad och modern arbetsmarknad där rätt kompetens och talang finns att tillgå.

– Vi kommer att behöva drygt två miljoner fler heltidsanställda fram till 2025 i Norden och för Sveriges del innebär det mellan 0,5-0,6 miljoner fler i arbete för att vi ska kunna växa. Det kräver fokus på bättre matchning, löpande omskolning drivet av den digitaliseringstrend vi ser, smart invandringspolitik och att vi inför incitament för att delta i arbetslivet tidigare och längre än vad vi gör i dag, avslutar Johan Öberg.

Om undersökningen

Nordic Agenda är en årlig rapport som belyser hur Norden och Sverige, både ur ett privat och ett offentligt perspektiv, kan säkra sin konkurrenskraft för att fortsatt kunna hävda den nordiska modellen. I företagsanalysen har BCG identifierat 73 nordiska företag (29 i Sverige, 17 i Norge, 15 i Finland och 12 i Danmark) som har en tillväxttakt över genomsnittet inom sin bransch i syfte att identifiera gemensamma framgångsfaktorer. Eftersom yngre eller mindre företag har en fördel när det gäller tillväxt, inkluderades endast företag som har en årlig omsättning på mer än 500 miljoner euro och som har varit verksamma i mer än 10 år, i urvalet. Årets rapport är den tredje i serien.

Ladda ner rapporten Nordic Agenda 2017: As Their Lead Slips, Nordics Look To Revitalize Growth här.

Anna Linnerud, The Boston Consulting Group
E-post: linnerud.anna@bcg.com