BCG: Max Tegmark - Sverige kan visa vägen inom AI

Den världsledande AI-forskaren Max Tegmark tror att Sverige har möjlighet att bli ett föregångsland inom tillämpningen av AI. För att det skall bli verklighet måste dock både allmänheten och politiken öka sitt engagemang och investeringar inom AI.

BCG hade förmånen att, tillsammans med Brahe Educational Foundation, arrangera ett seminarium med Max Tegmark, en av världens mest namnkunniga forskare inom AI. I anslutning till seminariet fick BCG möjlighet att genomföra en intervju med Max Tegmark, där han berättade om det han kallar ”det viktigaste samtalet just nu”.

Länder som USA och Kina investerar stora summor i utvecklingen av AI, vilket gör teknologin allt mer kraftfull och ställer ökade krav på säkerhet. Max Tegmarks forskning vid MIT kretsar bland annat kring hur vi kan undvika kapprustning inom teknologin.

I denna utveckling kan Sverige få en viktig roll, menar Max Tegmark. AI har potentialen att förändra utvecklingen för hela mänskligheten – och Sverige kan visa vägen i denna utveckling, genom att bli ett internationellt föregångsland för fredliga och praktiska tillämpningar av AI.

Vi har potential att skapa en fantastisk framtid med hjälp av artificiell intelligens – så länge vi vinner kapplöpningen mellan teknologins växande kraft och den visdom med vilken vi styr den. Och Sverige har potential att bli ett föredöme för resten av världen när det gäller goda och fredliga tillämpningar av teknologin, säger Max Tegmark till BCG.

Sverige har ju redan visat vägen en gång för andra länder när det gällde att skapa ett välfärdssamhälle och vi skulle kunna göra det igen. Men det kräver att politiker, näringsliv och hela samhället ger frågan den dignitet den kräver och tar del i det viktigaste samtalet just nu, säger Max Tegmark till BCG.

Artikeln i sin helhet återfinns i länken nedan. Alla citat, fakta och bildmaterial från artikeln får användas fritt, förutsatt att källa (Boston Consulting Group) anges. Fler bilder finns vid intresse.

För mer information och kommentarer finns Andreas Lundmark, Senior Partner på BCG och expert på Advanced Analytics & AI, tillgänglig för intervju, vänligen kontakta: Jacqueline Leksell: Leksell.Jacqueline@bcg.com, +46 72 248 4273

Om Max Tegmark

Max Tegmark är professor i fysik vid MIT och har en bakgrund från KTH, Handelshögskolan och Berkley. Han anses vara en av världens främsta forskare inom AI, och bedriver idag bland annat forskning kring hur vi kan forma AI till att arbeta utifrån mänskliga värderingar. Max Tegmark tillhör även de mest citerade forskarna i världen inom AI, och är aktuell med boken Liv 3.0: att vara människa i den artificiella intelligensens tid.