BCG: Svenskar skeptiska till att staten ska använda AI

I regeringens strategi för Artificiell Intelligens framkommer det att Sverige ska öka AI-användandet, inte minst inom offentlig sektor. Men, en ny undersökning från Boston Consulting Group, ”The Use of AI in Governments”, visar att svenskar, jämfört med medborgare i andra länder, är mer skeptiska till statligt AI-användande. Många brottas med potentiella etiska problem och bristande transparens.

STOCKHOLM, 21 Mars, 2019 – Sverige är ett av de länder med minst positiv attityd till användningen av AI inom offentlig sektor. Av 30 tillfrågade länder, med 500 svenska respondenter, hamnar Sverige på fjärde plats från botten. Bara Estland, Österrike och Schweiz är mer skeptiska till AI inom det offentliga.

Rapporten anger två förklaringar till detta – svenskars låga förtroende för staten och Sveriges låga korruptionsnivå. I länder med mer utbredd korruption, exempelvis Indien och Kina, är man generellt mer positiv till att staten använder AI. Även i länder där medborgarna har högt förtroende för staten är man generellt mer positiv till användandet av AI. (se tabeller i rapporten på s. 7)

Svenskar anser sig vara digitalt kapabla och tror att Sverige som land ligger i framkant i digitaliseringen. BCGs studie visar dock att det inte är sant. När det kommer till användandet av digitala offentliga tjänster ligger vi under genomsnittet. 41% av svenskarna uppgav att de använder digitala tjänster, medan genomsnittet för alla länder i studien är på 43%. Listan toppas av Saudiarabien, där 71% av befolkningen använder digitala offentliga tjänster.

Svenskar använder digitala tjänster för att exempelvis deklarera och se tidtabeller för bussen, men inte för att registrera bygglån, födelsebevis, söka visum/arbetstillstånd eller rösta i allmänna val och folkomröstningar. Där är svenskar fortfarande relativt icke-digitala, och bland svenskarna råder mer skepsis än globalt kring användandet av AI i bl.a. medicinska rekommendationer, visumbedömning och bidragsbeslut.

Se bifogad PDF för mer intressanta svenska resultat. Rapporten i sin helhet återfinns här: http://image-src.bcg.com/Images/BCG-The-Citizens-Perspective-on-the-Use-of-Artifical-Intelligence-Mar-2019_tcm9-215068.pdf

Vid intresse av mer information finns Fredrik Lind, Senior Partner & Technology Expert BCG, tillgänglig för kommentar/intervju. Var vänlig kontakta: Jacqueline Leksell, leksell.Jacqueline@bcg.com, +46 72 248 4273

Om undersökningen
Undersökningen bygger på en enkät från 14 000 internetanvändare i 30 olika länder samt information från 26 digitala offentliga tjänster. 500 av respondenterna är svenskar. Respondenterna fick frågor kring hur de använder digitala kanaler för offentliga tjänster. Undersökningen publiceras den 1 mars 2019.