The Lexington Company AB (publ) – Delårsrapport Januari - September 2019

• EBITDA-marginalen uppgick till -7,0 (-1,0) procent
  • Periodens resultat uppgick till -18,3 (-7,4) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -3,04 (-1,23) SEK

Tredje kvartalet bjöd på flera positiva signaler. Lexingtons egen webbshop ökade försäljningen med över 40%, och de egna butikerna ökade också försäljningen i kvartalet, vilket visar att vi gör saker rätt och har bra produkter på marknaden som slutkunden gillar. Försäljningen av de nya höstkollektionerna har också startat bra, och vi ser en fortsatt stark efterfrågan för Lexington ICONS och Lexington Hotel Collection som lanserades i våras. Tyvärr fortsätter nedgången i traditionella återförsäljarledet där många butiker har det fortsatt tufft, och försäljningsminskningen i den kanalen var större än ökningen i de egna kanalerna.

Bolaget fortsätter integrera den fysiska handeln med online-handeln och har genomfört flera lyckade projekt under sommaren. Flera leveransställen för webbshopen, handla online – hämta i butik, ökad försäljning online från egna butiker osv. Tidigare i år och under senaste kvartalet har bolaget också ägnat mycket tid och resurser åt att komma igång med nya E-tailers och Marketplaces. Det har varit ett omfattande och omständligt jobb som krävt stora investeringar i mjukvara och system, men under kvartalet har tre nya internationella Marketplaces kommit igång och flera andra står på tur framöver. Under kvartalet är försäljningen från nya Marketplaces ännu marginell, men starten och tendensen är positiv och vi kommer att se en ökande försäljning härifrån under Q4 och framåt.

Bruttomarginalen är fortsatt hög, men vi ser en liten minskning i perioden jämfört med föregående år, främst beroende på en svagare krona.

Bolagets kostnadsbesparingar börjar nu få genomslag främst i egna butiker, men vi har samtidigt haft ökade kostnader för nya projekt som t.ex. integrationen av Marketplaces. Vi har också ökat våra marknadsföringssatsningar online och i sociala media under perioden för att stärka varumärket och vår marknadsposition. Minskade kostnader i de egna butikerna förbättrar lönsamheten och vi intensifierar nu arbetet med att minska övriga kostnader i verksamheten framöver. Arbetet med vårt rörelsekapital fortsätter, och vi ser bl.a. minskande lagernivåer.

På grund av den minskade försäljningen i kvartalet och ökningen av kostnader i framåtriktade projekt som ska bidra till resultatförbättringar på sikt, minskar resultatet i perioden.

Lexingtons hållbarhetsarbete fortsätter och vi utökar nu vår oeko-tex certifiering till att också omfatta allt bäddlinne samt delar av vårt Living sortiment. Våra handdukar är certifierade sedan tidigare. Vi ligger långt fram i det här arbetet och vi tycker det är grundläggande för vårt varumärke och kvalitetsstämpel att hållbarhet är en central del i verksamheten.

Trots osäkerheten på marknaden fortsätter vi fokusera på det vi kan påverka och förbättra. Bolaget investerar vidare i varumärket som är den viktigaste enskilda tillgången och som kommer att bli ännu viktigare ju mer online-handeln ökar framöver. Att fortsätta utveckla användandet av sociala kanaler, göra samarbeten med influencers och utnyttja andra möjligheter att nå slutkunden är saker vi prioriterar. Vi ökar spenderingen i media i våra egna- och i andra digitala kanaler.

Welcome to our world. Welcome to our dream.

Verkställande direktör

Denna information är sådan information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 november 2019 kl. 08.00 CET.  Lexingtons aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet LEX. Arctic Securities är Bolagets Certified Adviser, email: certifiedadviser@arctic.com, tel: +46 844 68 61 00.