Utmaningar inom handeln utforskas genom nytt tema

Den 8 januari är det nypremiär i The Lobby. Tomorrow is now, The Lobbys femte innehållsskifte, fokuserar på en av de största utmaningarna som framtidens handel kan stå inför.

Enligt Global Footprint Network och Världsnaturfonden levde mänskligheten under fjolåret som om den hade 1,7 jordklot till sitt förfogande och den genomsnittlige svensken som om den hade drygt fyra. En möjlig konsekvens av denna utveckling är att tillgången på råvaror för att producera nya prylar på sikt kommer att minska. Detta kan vara en av de största utmaningar som framtidens handel står inför. Om det inte är möjligt att fortsätta tillverka, sälja eller kassera billiga produkter i den omfattning som görs idag, behöver framtidens shoppingupplevelse också handla om alternativen till att köpa nytt.

The Lobby på Regeringsgatan i Stockholm är en testplattform för att utforska handelns utmaningar inom olika områden. Under årets första månader kommer fokus bland annat att riktas mot den cirkulära affärsmodellen och dess möjligheter.

- Tillsammans med konsumenter och flera utställande varumärken kommer vi i början av 2019 att utforska alternativen till att köpa nytt: hur mode och inredning kan hyras eller bytas ut, uppgraderas, lagas och redesignas. Vi vill skapa en plattform där retailers och konsumenter kan mötas för att inspirera varandra utan pekpinnar, säger Göran Swärdh, konceptansvarig The Lobby och affärsutvecklare AMF Fastigheter.

Från imorgon kommer designers, skräddare, snickare, stylister och varumärken som arbetar med hållbart mode eller design på olika sätt att finnas på plats i The Lobby. Nyfikna konsumenter kommer att bjudas in till kostnadsfria workshops, inspirationsträffar och föredrag om bland annat remake och redesign. Varumärken som Myrorna och Myrornas upgrade, Stadsmissionen, Remake, Röda Korset och Erikshjälpen kommer även att erbjuda ett dagsaktuellt sortiment av kläder, design och inredning.

- För oss är detta en fantastisk möjlighet att nå både våra kunder och nya målgrupper genom det centrala läget. Vår förhoppning är att fler ska upptäcka Myrorna och inspireras till hållbarare konsumtion, säger Lotta Kökeritz, varumärkes- och kommunikationschef på Myrorna.

Initiativtagare till temat är Göran Swärdh samt Annette Lind Adamsson, en av grundarna till företagen Legnology och SOOT Sthlm.

The Lobby är AMF Fastigheters satsning för att testa och utveckla framtidens handel. Här rör sig kunder i gränslandet mellan köpupplevelsen i digitala kanaler och på den fysiska handelsplatsen. De varumärken eller produkter som finns till försäljning i The Lobby visas ofta i en fysisk butiksmiljö för första gången för den svenska marknaden. Läs mer på www.thelobbystockholm.se

Tina Landelius, kommunikationsansvarig, The Lobby

Lotta Kökeritz, Varumärkes- och kommunikationschef, Myrorna
E-post: lotta.kokeritz@myrorna.se
Tel: +46 736 88 69 74

AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag med 36 kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg. Genom att utveckla och förvalta våra kontor, handelsplatser och kvarteren runtomkring bidrar vi till en levande och attraktiv stad. AMF Fastigheter är ett helägt dotterbolag till pensionsbolaget AMF. Fastighetsportföljen som AMF Fastigheter förvaltar har idag ett marknadsvärde om cirka 65 miljarder kronor. Läs mer på www.amffastigheter.se

Tillsammans med konsumenter och flera utställande varumärken kommer vi i början av 2019 att utforska alternativen till att köpa nytt: hur mode och inredning kan hyras och bytas ut, uppgraderas, lagas och redesignas. Vi vill skapa en plattform där retailers och konsumenter kan mötas för att inspirera varandra utan pekpinnar.
Göran Swärdh, konceptansvarig The Lobby och affärsutvecklare AMF Fastigheter.
För oss är detta en fantastisk möjlighet att nå både våra kunder och nya målgrupper genom det centrala läget. Vår förhoppning är att fler ska upptäcka Myrorna och inspireras till hållbarare konsumtion.
Lotta Kökeritz, varumärkes- och kommunikationschef på Myrorna