Three Gates slutför förvärvet av rättigheterna till spelet Wordie

Three Gates har slutfört förvärvet av rättigheterna till spelet Wordie från den amerikanska spelutvecklaren The Fast Mind Inc. Spelet förvärvas dels genom en betalning på 200 000 US dollar och dels genom en tilläggsköpeskilling baserad på nettointäkterna från spelet (17 % under de tre år som följer transaktionen). För ytterligare information om Wordie och bakgrunden till transaktionen se tidigare pressmeddelande den 15 juli, 2020.

”Vi är mycket nöjda med att ha slutfört förvärvet av Wordie optimistiska över spelets potential. Wordie har mycket imponerande KPI:er och är en bra familjeprodukt som passar perfekt med vår nuvarande spelarbas. Vi kommer att uppdatera spelet och bygga ut och modernisera det redan robusta systemet för användargenererat innehåll. Vi kommer också att lokalisera spelet ordentligt för engelska och tyska, vilket kommer att öppna upp för en betydligt större publik, men utan att ändra på grunderna i spelet som gjort det till en stor framgång”, säger Don Geyer, VD Three Gates AB.

Don Geyer VD, Three Gates AB Telefon: 0705 - 54 73 33 E-post: don@threegates.se

Om Wordie

Wordie är ett trivia-spel där spelaren ska lista ut det korrekta ordet med utgångspunkt i fyra bilder. Spelaren kan själv skapa nya nivåer i spelet som i nuläget omfattar över 5 000 nivåer. Spelet lanserades 2014 av The Fast Mind Inc. Wordie växte snabbt och organiskt, och etablerade sig så småningom som top 20 i trivia-kategorin på Appstore i USA under över ett år med 4,5/5 stjärnor och över 600 000 recensioner, med över 500 000 följare i sociala medier. Spelet finns i engelska, franska, italienska, portugisiska, ryska och spanska språkversioner, där den spanska är den som är mest genomarbetad och som genererar huvuddelen av intäkterna som låg på över 100 000 US dollar per månad som mest. Wordie finns tillgängligt för iOS, Android, Web, Facebook, Apple Watch, iMessage och Viral 360 technology, och har totalt över 20 miljoner nedladdningar. 2019 genererade Wordie ca 80 000 månatliga organiska nedladdningar, med intäkter på totalt ca 250 000 US dollar.

Three Gates AB är en oberoende spelkoncern som grundades 2011 och omfattar den Visbybaserade spelstudion Three Gates samt majoriteten av Hamburgbaserade Tivola Games. Koncernen producerar och förlägger egna spel samt utvecklar spel och andra digitala produkter på uppdrag av externa företag. Three Gates och Tivola Games har etablerade samarbeten med starka industripartners och spännande produktportföljer med stor potential. Koncernen verkar på den globala marknaden, distribuerar sina spel världen över och har ett stort internationellt nätverk. För mer information se: www.threegates.se

Denna information är sådan information som Three Gates AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 juli 2020 klockan 08:30 CEST.