Thule Group genomför organisationsförändringar för att stärka sin position på släpvagnsmarknaden.

På grund av de senaste årens svaga marknadsutvecklingen för släpvagnar i Europa har Thule Group beslutat genomföra en strukturförändring inom sin tillverkning.

Dessvärre har marknaden för trailers i Europa ett antal tunga år bakom sig med en total volym idag som är ca 30 procent lägre än toppnoteringen år 2007. Den negativa utvecklingen har bromsat upp, men vi ser fortfarande en nedgång. Mellan 2010 och 2011 sjönk den totala försäljningen av trailers med ytterligare 3 procent.

Som en självklar del i den löpande uppföljningen av Thule Groups verksamhet utvärderar företagsledningen kontinuerligt hur de olika enheterna fungerar, hur lönsamheten utvecklas samt hur företaget är positionerat för att möta utvecklingen i marknadens olika produktsegment.

Thule Group anpassar nu kostymen efter den svaga utvecklingen i den Europeiska trailermarknaden och genomför en förändring vad gäller utveckling och tillverkning av släpvagnar. Vi introducerar en ny effektiv produktionsmodell med större fokus till två produktionsorter, Jönköping och polska Wielen och vi reducerar antalet varumärken för att tydligare kunna fokusera marknadsföring och försäljning. Vi är övertygade om att förändringarna kommer att stärka Thule Trailer och leda till både ökade marknadsandelar och höjd lönsamhet under kommande år.

Dessvärre leder förändringarna till att ca 60 tjänster försvinner i den svenska och danska verksamheten under 2012, där de två tillverkningsorterna Bromölla i Sverige (vars tillverkning flyttas till Jönköping) och Norre Aaby i Danmark (där tillverkningen reduceras) drabbas hårdast. Vi beklagar detta, men är övertygade om att åtgärderna tillsammans med pågående arbetet att rationalisera och konsumentanpassa produktutbudet är en förutsättning för att Thule Trailers ska kunna utvecklas effektivt och lönsamt för kommande år.

För mer information ber vi er att kontakta:
Fredrik Ohlsson, VD Thule Trailers AB
Telefon: 070 – 425 9064