Ha ”svenskt” omkring sig på resan? Nej tack, säger nästan hälften av svenskarna.

45 procent av svenskarna vill helst slippa att ha ”svenskt” omkring sig när de reser utomlands.  Mest tummen ner får svensk mat och många andra svenska gäster på resmålet. Att ha svenska guider, reseledare eller svensktalande kabinpersonal är dock mer positivt för många svenskar.  Det visar Tickets Novus-undersökning.

Köttbullar på lokala restaurangen på utlandsresan? Nej tack! Svenska rätter på menyerna står inte högt i kurs på utlandsresan.  Faktum är att nästan hälften av svenskarna överhuvudtaget föredrar att slippa att ha ”svenskt” omkring sig på utlandsresan.

-  Svenskar av i dag är resvana och fler än tidigare söker det genuina på resmålet.  För mycket ”svenskt” på resan kan förta känslan av att vara utomlands. Minst populärt är svensk mat på menyn och andra svenska gäster på hotellet, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR-  och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.

Bara 2 procent säger att svensk mat på lokala restaurangen är positivt och 13 procent tycker att det är positivt med andra svenska gäster på hotellet. Däremot är svenskarna mer positivt inställda till att få hjälp av svensk personal, som till exempel svensktalande reseledare (29 procent), guide (22 procent) eller kabinpersonal (22 procent).  Det är stor skillnad mellan olika åldersgrupper.  Ju yngre man är desto mindre svenskt vill man ha när man reser.  Åldersgruppen 30-49 år, som oftare reser med barn, sticker ut genom att vara mest positiva (17 procent) till att ha andra svenska gäster kring sig på resmålet.

-  För familjer med barn underlättar det ofta om det finns andra svenska eller skandinaviska gäster på hotellet. Barnen gillar att gå på barnklubbar och en del tycker att det är lättare att hitta lekkamrater när de pratar samma språk, säger Karin Starkman Ahlstedt.

De som är äldre vill i större utsträckning än de yngre ha svenska guider och reseledare. Undantaget är svensk personal på transferbussarna, som de mellan 30 och 49 år tycker är mest positivt, 22 procent, att jämföra med 17 procent för svenskarna i snitt.

Det finns även stora skillnader mellan olika delar av landet. Mest negativ till att ha svenskt omkring sig på utlandsresan är man i Sydsverige, där 51 procent föredrar att inte ha svenskt omkring sig. Motsvarande siffra i Norrland bara är 30 procent.

Regional fördelning -  Så många föredrar att inte ha ”svenskt” omkring sig på resan

1.       Sydsverige, 51 procent

2.       Stockholm, 49 procent

3.       Västsverige, 45 procent

4.       Mellansverige, 44 procent

5.       Småland och öarna, 37 procent

6.       Norrland, 30 procent

Snittet i Sverige: 45 procent

Tickets Novus-undersökning: Vilket eller vilka påståenden stämmer bäst in på dig när du reser utomlands?

Jag föredrar att inte ha ”svenskt” runt omkring mig när jag reser utomlands, 45 procent
Det är positivt att det finns svensktalande reseledare, 29 procent
Det är positivt att det finns svensktalande guide, 22 procent
Det är positivt att det finns svensktalande kabinpersonal på flyget, 22 procent