AutoMaster Oy köper TietoEnator Bilsystem

AutoMaster Oy köper TietoEnator Bilsystem Det finländska programvaruföretaget AutoMaster Oy har förvärvat TietoEnator Bilsystem AB från TietoEnator. TietoEnator Bilsystem AB har 20 anställda och är en av Sveriges ledande totalleverantörer av affärssystem till motorbranschen. Företaget, som omsätter c:a 23 miljoner kronor, har bland annat Saab Opel-handlarna som sin primärmarknad AutoMaster Oy arbetar med utveckling, marknadsföring samt försäljning av programprodukten AutoMaster och har 45 anställda samt en omsättning på 54 miljoner kronor. Den framtida verksamheten kommer att koncentreras kring produkten AutoMaster som är ett windows-baserat affärssystem för motorbranschen. AutoMaster systemet finns i mer än 300 installationer och i över tio länder där Finland, Sverige samt de Baltiska staterna kommer att utgöra basen för den egna organisationen. För ytterligare information kontakta: Håkan Lodin, VD, TietoEnator Media, +46 708 870 900 Bengt Söderström, VD, TietoEnator Bilsystem, +46 708 881 626 Hannu Mäkimattila, VD, Automaster Oy, +358 5 372 5425 TietoEnator är en ledande leverantör av värdeadderande IT-tjänster i Europa med mer än 10 000 medarbetare och en omsättning på 1.2 miljarder Euro. Vi erbjuder managementkonsulting, systemutveckling, integration, drift och support, produktutvecklingstjänster för kunder samt programvaror. Vi har fördjupad kunskap om våra kunders verksamheter inom branscher som t ex telekommunikation, bank och finans, offentlig sektor och skogsindustri. www.tietoenator.com AutoMaster OY är ett företag som nyligen startats av ICL Invia OY samt Elbit OY för att med kraft koncentrera sig på motorbranschen ur ett paneuropeiskt perspektiv. Verksamheten är belägen i Helsingfors (marknad, försäljning, projektledning) samt i Uleåborg (utveckling, helpdesk, support). Bilbranschsystemet AutoMaster är sannolikt marknadens modernaste och flexiblaste system som stödjer återförsäljare och bilimportörer i sin affärsprocess. AutoMaster OY har 45 anställda och beräknas omsätta 54 milj SEK. TIETOENATOR ABP DISTRIBUTION Centrala media ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/02/20010102BIT00350/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/02/20010102BIT00350/bit0002.pdf