SEB halverar fakturakostnaderna med e.Fact från TietoEnator

SEB halverar fakturakostnaderna med e.Fact från TietoEnator SEB-koncernen har valt att köpa TietoEntators system e.Fact för scanning och elektronisk hantering av fakturor. Banken räknar med att halvera sin kostnad för hanteringen av leverantörsfakturor med hjälp av e.Fact. Banken hanterar runt 200 000 leverantörsfakturor per år. "Vår uppskattning är att en faktura kostar oss upp till 200 kronor att hantera, allt inräknat. En stor del av fakturorna måste skickas till och attesteras på våra kontor runt om i landet och skickas tillbaka. Stora delar av denna administration kommer att försvinna med hjälp av e.Fact", säger Claes Björndell, projektsamordnare på SEB. SEB har under ett års tid undersökt marknaden och fastnade till slut för TietoEnators system. "Det fanns dugliga konkurrenter, men TietoEnator hade bäst referensprojekt och störst vana av att leverera stora installationer. Dessutom uppfyllde e.Fact våra krav - systemet var precis det vi tänkt oss", fortsätter Claes Björndell. E.fact kommer att ha ca 2 000 användare över hela landet och SEB hoppas komma igång under året. "Elektroniska fakturor är grunden för en helt automatiserad fakturaprocess. Allt fler leverantörer skickar idag elektroniska fakturor, men inscanning av pappersfakturor är fortfarande i högsta grad nödvändigt. E.fact är ett system som tar hand om scanningen och den elektroniska hanteringen, och har snabbt blivit marknadsledande på dessa områden. Dessutom ser vi att våra kunder kan minska sina kostnader radikalt med hjälp av e.Fact", säger Mats Aronsson på TietoEnator. "SEBs organisation, med en central funktion för fakturahantering och många lokala kontor, lämpar sig mycket väl för att ta steget till elektroniska fakturor. Vår erfarenhet från den offentliga sektorn, där stora fakturavolymer hanteras, är mycket värdefull när nu allt fler större företag väljer att anlita oss. Vi är mycket glada över att även SEB upptäckt fördelarna med e.Fact", avslutar han. För mer information, kontakta: Mats Aronsson, TietoEnator, telefon: 08-749 81 72 Claes Björndell, SEB, telefon: 031-62 11 69 TietoEnator är en ledande leverantör av värdeadderande IT-tjänster i Europa med mer än 10 000 medarbetare och en omsättning på 1.2 miljarder Euro. Vi erbjuder managementkonsulting, systemutveckling, integration, drift och support, produktutvecklingstjänster för kunder samt programvaror. Vi har fördjupad kunskap om våra kunders verksamheter inom branscher som t ex telekommunikation, bank och finans, offentlig sektor och skogsindustri. www.tietoenator.com TIETOENATOR ABP DISTRIBUTION Centrala media ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/10/20001010BIT00100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/10/20001010BIT00100/bit0002.pdf