TietoEnator förvärvar Sypro System Professionals Oy

TietoEnator förvärvar Sypro System Professionals Oy TietoEnator har förvärvat det finska företaget Sypro System Professionals Oy. Sypro är ett konsultföretag som utvecklar system inom mobil kommunikation på uppdrag av stora telekomföretag. Förvärvet är ett led i TietoEnators offensiva tillväxtstrategi, där ett av de högst prioriterade områdena är mobilkommunikation. Utveckling av avancerade inbyggda system är ett expansivt område. TietoEnator är med sina ca 400 experter en av de största tjänsteleverantörerna på området och genom förvärvet av Sypro förstärker företaget sin position bland de ledande europeiska leverantörerna av avancerade IT-tjänster. - Förvärvet av Sypro stärker vår ställning inom produktutvecklingstjänster i Finland, berättar Carl-Harald Andersson, koncernansvarig för tekniska utvecklingstjänster. - Vi växer mycket snabbt och har planer på att göra fler företagsförvärv både inom och utanför de skandinaviska länderna. I Sverige är vi ett av de ledande företagen inom denna typ av uppdrag och vi strävar efter en lika stark ställning i Finland. Esko Oksanen, VD på Sypro System Professional Oy, ser många fördelar med att ha TietoEnator som ägare: - Vi får en stark ägare som kan hjälpa oss att växa. Genom att samarbeta med TietoEnator får vi möjlighet att ta på oss mer avancerade uppdrag och dessutom skapa många nya arbetstillfällen. - För mer information kontakta: Eric Österberg, Informationsdirektör, TietoEnator, 070-590 0599. E-post:eric.osterberg@tietoenator.com Carl-Harald Andersson, TietoEnator, 0705-353601 E-post:carl-harald.andersson@tietoenator.com Esko Oksanen, Sypro System Professionals, +358 14 253 841, E-post: esko.oksanen@sypro.fi TietoEnator är en ledande leverantör av värdeadderande IT-tjänster i Europa med mer än 10 000 medarbetare och en omsättning på 1.2 miljarder Euro. Vi erbjuder management-konsulting, systemutveckling, integration, drift och support, kommunikationslösningar, programvaror och produktutveckling. Vi har fördjupad kunskap om våra kunders verksamheter inom branscher som t ex bank och finans, skogsindustri, offentlig sektor och telekommunikation. Sypro System Professionals Oy levererar utvecklingstjänster inom mobil kommunikation för stora telekomföretag. Företagets speciallitet är realtidsmjukvara för inbyggda system och nätverksmiljö. Företaget grundades 1989 och har idag 25 anställda i Jyväskylä. Företagets kunder finns på flera orter både inom och utanför Finland. TietoEnator är en ledande leverantör av värdeadderande IT-tjänster i Europa med mer än 10 000 medarbetare och en omsättning på 1.2 miljarder Euro. Vi erbjuder management-konsulting, systemutveckling, integration, drift och support, kommunikationslösningar, programvaror och produktutveckling. Vi har fördjupad kunskap om våra kunders verksamheter inom branscher som t ex bank och finans, skogsindustri, offentlig sektor och telekommunikation. TIETOENATOR ABP DISTRIBUTION Centrala media ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/24/20000524BIT00550/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/24/20000524BIT00550/bit0002.pdf