TietoEnator och Finnair utvecklar det biljettlösa resandet

TietoEnator och Finnair utvecklar det biljettlösa resandet TietoEnator och Finnair har byggt ett papperslöst resetjänstsystem. Som ett resultat kan användare av TietoEnators TietoPersona Travel system, ett ledande resetjänstsystem i Skandinavien, nu integrera sin interna reseadministration med Finnairs elektroniska MultiFLYe seriebiljettsystem. Med denna nya lösning kan MultiFLYe´s användare väsentligt förbättra den totala effektiviteten inom reseadministrationen. Det är nu möjligt att boka flyg, genomföra resan och debitera kostnaderna elektroniskt utan pappersdokument. Integrationen säkerställer att hela processen kan slutföras i en enda transaktion. TietoPersona erbjuder on-linehantering av användar- och passagerarprofil och omedelbar åtkomst till MultiFLYe Internetbokningssystem utan något särskild inloggningsrutin. Specificerad kostnadsdata för reseräkningen kan automatiskt fås efter resan för vidare hantering i företagets resetjänstsystem. För tillfället är MultiFLYe tillgänglig för alla flygningar inom Finland och till Stockholm. Tjänsten kommer snart att utökas för att även inkludera de stora städerna i andra närliggande länder. Finnairs och TietoEnators mål är att skapa ett partnerskap för utvecklingen av elektroniska resetjänster. Ett antal projekt pågår för närvarande med målsättningen att utarbeta en ram för fortsatt samarbete. För mer information, kontakta: Seppo Järvinen, TietoEnator, tel. +358 9 862 60270, mobil +358 400-833412 Tom Källström, Finnair, tel. +358 9 818 8820 TietoEnator är en ledande leverantör av värdeadderande IT-tjänster i Europa med mer än 10 000 medarbetare och en omsättning på 1,2 miljarder Euro. Vi erbjuder managementkonsulting, systemutveckling, integration, drift och support, produktutvecklingstjänster för kunder samt programvaror. Vi har fördjupad kunskap om våra kunders verksamheter inom branscher som t ex telekommunikation, bank och finans, offentlig sektor och skogsindustri. Finnair, det finska flygbolaget, är ett ledande e-handel företag i sitt område och har utvecklat flera Internet- och mobiltelefonbaserade tjänster. Till år 2006, förväntas de mesta av företagets inkomster att intjänas genom Internet biljettförsäljning och mer än hälften av passagerarna kommer att använda Internet från biljett bokning till incheckning. Finnair flyger till över 50 destinationer utomlands och 21 destinationer i Finland. Koncernen har över 11 000 anställda och en omsättning på @ 1,593 miljoner. Förra året flög sammanlagt 7,7 miljoner passagerare med Finnair. TIETOENATOR ABP DISTRIBUTION Centrala media ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/13/20001013BIT00420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/13/20001013BIT00420/bit0002.pdf