TIETOENATOR ABP PRESSMEDDELANDE 19.6.2002 KL 10.00 1 (1) TietoEnator och Skellefteå kommun utvecklar 24-timmars logistiklösning med mobil Bluetooth TietoEnator och Skellefteå kommun har tillsammans utvecklat logistiksystemet Blå Grind för identifiering av fordon. Blå Grind bygger på mobil Bluetoothteknik och handdatorer vilket gör det möjligt att identifiera fordon för obemannad in- och utpassering dygnet runt på till exempel sandsilos och deponitippar. Utöver identifiering och acceptans av fordon och uppdrag, möjliggör lösningen både styrning av utrustningar och registrering av händelser, som till exempel öppning av en grind och registrering av en vägning. Vidare kommer man nu att kunna lagra uppgifter för integration till fakturering, statistik och uppföljning. Systemet administreras centralt via en webbmodul som kan sköta många olika accesspunkter eller grindar. Blå Grind är fälttestad under sex månader i daglig verksamhet under olika väderförhållanden. Lösningen finns också som budgetlösning för sällananvändare och baseras då på GSM- telefoni. - Det behövs en handfast och nyttig 24-timmarsservice till våra entreprenörer. Med Blå Grind kan åkarna få tillträde till tippen dygnet runt, vi slipper nycklar och koder för upplåsning och förhoppningsvis sparar vi en massa sönderkörda bommar och grindar i fortsättningen. Tidigare har vi haft ett tidsödande arbete med att samla in data för fakturering och mycket arbete med avstämning och uppföljning då uppgifterna ofta varit gamla och ofullständiga, säger Torbjörn Strandberg, projektledare på Skellefteå kommun. - Vi vill ge en bredare syn på begreppet 24-timmarsservice. Vi har ett mycket gott samarbete med kommunen och ökar inom TietoEnator Devcon nu vårt kunnande inom både mobila lösningar och spjutspetstekniken Bluetooth, säger Lars-Ove Lindvall, regionchef på TietoEnator DevCon. Bluetooth är en öppen världsstandard för trådlös kommunikation på korta avstånd. Högfrekventa radiovågor används, vilket innebär att det inte krävs fri sikt mellan de kommunicerande enheterna. För ytterligare information kontakta: TietoEnator: Olle Eriksson, försäljningschef TietoEnator DevCon, 070-655 18 70, olle.eriksson@tietoenator.com Kristina Cavallin, projektledare TietoEnator DevCon, 0910-825 49, kristina.cavallin@tietoenator.com Skellefteå kommun: Torbjörn Strandberg, transportchef Skellefteå kommun 0910-73 50 00, torbjorn.strandberg@kommun.skelleftea.se Med nästan 12.000 anställda och en årlig omsättning motsvarande cirka 1,1 miljarder euro, är TietoEnator en ledande leverantör av värdeadderande IT-tjänster i Europa. TietoEnator erbjuder konsulttjänster, utveckling, drift och förvaltning av sina kunders affärsverksamheter i den digitala ekonomin. Koncernens tjänster bygger på en kombination av djup branschkunskap och IT-expertis. www.tietoenator.com TIETOENATOR ABP DISTRIBUTION Centrala media ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/19/20020619BIT00480/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/19/20020619BIT00480/wkr0002.pdf