TopReach.com öppnar en ny typ av handelstjänst:

TopReach.com öppnar en ny typ av handelstjänst: Först i Sverige med omvänd e-handel Erik Åsbrink tar ordförandeklubban 100 000 intresseanmälningar och 2 000 företag anslutna innan start Idag tisdagen den 20 juni öppnar en helt ny typ av handelstjänst i Sverige som erbjuder s k omvänd e-handel. Tjänsten hjälper konsumenten att hitta det hon vill köpa, både på Internet och i traditionella butiker. Gratis och anonymt förmedlas köpförfrågan till rätt säljare som svarar med ett personligt e-mail. Bland de 2 000 anslutna butikerna märks flera välkända namn som SIBA, Teknikmagasinet, Dell, Mr Jet, Hewlett Packard, Team Sportia och toga.com. "TopReach.com visar kraften i den nya informationsteknologin genom att skapa nya tjänster som stärker konsumenternas ställning. Tack vare TopReach.com kan konsumenterna billigt och effektivt hitta bästa köpet över hela landet, och så småningom även internationellt", säger styrelseordföranden, förre finansministern Erik Åsbrink. "Intresset hos konsumenter och handlare har varit enormt", säger TopReach.coms VD och en av grundarna, Fredrik Persson. "Det är ovanligt att en sajt har så många intressenter innan den ens har öppnat". Omvänd e-handel innebär att kunden med egna ord ställer en köpförfrågan om önskad vara och pris på sajten. TopReach.com vidarebefordrar förfrågan till anslutna säljare. Säljaren svarar via e-post och kunden kan sedan ta direktkontakt med den säljare som lämnat det mest intressanta erbjudandet. Anslutna säljare, som endast behöver en e-postadress för att använda tjänsten, får genom TopReach.com direktkontakt med mängder av kunder som är starkt köpintresserade över hela landet. Säljaren utformar själv personliga svar vid varje köpförfrågan och kan på detta sätt bygga relation med köparen. "Det kan bli lika viktigt att var med på vår sajt som att stå i telefonkatalogen. Man skulle kunna beskriva TopReach.com som en interaktiv variant av Gula Sidorna", säger en av grundarna Joakim Pops. Handeln på sajten sorteras i välkända kategorier som Resor, Sport & fritid, Hemelektronik, Data & tillbehör etc. Intresset har även varit stort från investerarna. TopReach.com har nyligen framgångsrikt avslutat en första finansiering. Bland ägarna märks Emerging Technologies, Sveriges främsta venture capital-bolag med kända riskkapitalister som Kjell Spångberg och Lars Ahlman samt affärsängeln Håkan Roos och Risto Silander, VD för Alfred Berg Fondkommission. För ytterligare information kontakta Fredrik Persson 0707-34 75 52 eller Joakim Pops 0709-99 94 06. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/20/20000620BIT00970/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/20/20000620BIT00970/bit0002.pdf