Bokslutskommuniké Transiro 2016

Styrelsen och verkställande direktören för Transiro Int AB avger härmed följande rapport för perioden 2016/01/28 - 2016/12/31.

BOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT FÖR KVARTAL FYRA 2016

Totala intäkter uppgick till 1,6 MSEK
Rörelseresultatet uppgick till -0,8 MSEK
Periodens resultat uppgick till -0,7 MSEK
Resultat per aktie uppgick till -0,06 SEK

BOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT FÖR PERIODEN 2016.01.28 - 2016.12.31

Totala intäkter uppgick till 3,1 MSEK
Rörelseresultatet uppgick till -0,5 MSEK
Periodens resultat uppgick till -0,5 MSEK
Resultat per aktie uppgick till -0,04 SEK

Denna rapport avser perioden 2016.01.28 - 2016.12.31. Transiro Int AB (publ) har ej tidigare kommunicerat en bokslutskommuniké vilket medför att jämförelsesiffror saknas.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER RAPPORTPERIODEN (2016.01.28 - 2016.12.31)

• I oktober 2016 genomfördes en nyemission i bolaget med en teckningsgrad motsvarande 190%.
  • Transiro Int. AB noterades i december på Nordic Growth Market NGM AB:s lista för unga tillväxtföretag, NGM Nordic MTF.
  • Transiro meddelade i december att utvecklingsarbetet av det uppdaterade produktpaketet Transiro 2.0 är klart
  • Transiro slöt i december avtal med kollektivtrafikföretaget Nobina Sverige och systerbolaget Swebus.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODENS UTGÅNG

• I februari meddelade Arlanda Express att de utökar sitt samarbete med Transiro.

VD HAR ORDET

2016 var ett mycket spännande år för Transiro. Vi tog många kliv framåt och uppnådde alla de stora mål vi satt för året. En av höjdpunkterna är den nyemission som vi genomförde i oktober, som fick ett mycket glädjande utfall. Ytterligare en höjdpunkt är resultatet av det hårda arbete och engagemang som i december gav utdelning i form av en notering på NGM Nordic MTF, en kvalitetsstämpel som vi är mycket stolta över.

Under 2016 fick vi en ny stor kund i Nobina som är Nordens största och mest erfarna operatör inom kollektivtrafik med buss. Att Nobina ger oss förtroendet att leverera lösningar för deras tågersättningstrafik ser jag som ett tydligt bevis på att vi gör ett bra jobb och att våra produkter hjälper kunderna att uppfylla slutresenärens allt högre krav på tillgänglighet och transparens. Förhoppningen är att samarbetet med Nobina leder till en bättre upplevelse för alla som varje dag reser i kollektivtrafiken.

Det stora mål som uppnåddes på produktsidan var lanseringen av Transiro 2.0. Vi har under 2016 märkt av hos de kunder vi har träffat, att det finns ett stort behov av nya innovativa lösningar för att hänga med i den digitala förändringen som sker just nu i transportbranschen. Därför utvecklar vi våra produkter ständigt för att erbjuda transportmarknaden nya, smarta lösningar.

Transiro 2.0 kom med nya funktioner som förarappen, en mobilapplikation för chaufförer som bland annat ger realtidspositionering av fordon, och en modul för orderhantering som utvecklats för att hjälpa beställare av transport att på ett enkelt sätt organisera sina ordrar och få kontinuerlig uppföljning.

I oktober 2016 genomförde vi en nyemission i bolaget med ett mycket glädjande utfall. Totalt tecknades aktier för drygt 9,5 MSEK med en spridning på 625 nya aktieägare. Emissionen gav en teckningsgrad motsvarande 190 procent. Den fullt tecknade emissionen gav 5 MSEK före emissionskostnader.

Vi avslutade år 2016 med ett mycket glädjande besked från NGM-börsen. Den 13 december börsnoterades Transiro på Nordic MTR, NGM-börsens lista för unga tillväxtföretag. Vi är väldigt glada över börsnoteringen som enligt min mening, ökar vår trovärdighet som leverantör till våra kunder och är en tydlig kvalitetsstämpel för oss som bolag.

Vi fortsätter att växa i rätt riktning och omsättningen har återigen ökats på i Q4. Nu blickar vi ut över 2017 med nya mål att etablera oss på den svenska marknaden och en eventuell internationell lansering. Transiro befinner sig i ett väldigt spännande läge med skalbara produkter i en bransch med mycket hög tillväxt. Därför ser jag positivt på framtiden och hoppas att 2017 blir lika glädjande och händelserikt som 2016.

Tobias Beckman
Verkställande direktör Transiro Int AB