Statlig utredning öppnar dörrar till taxibranschen

Nytt lagförslag öppnar dörrar för Transiro Int. AB att slå igenom i taxibranschen. Enligt nya besked från den statliga utredning av taxibranschen förordas lösningar som bolagets produkter framför den traditionella taxametern.

I juli 2015 tillsatte regeringen en utredning för att se över rådande lagar för taxibranschen. Taxametern som idag är obligatorisk i bilar som används i taxitrafik, måste vara fast plomberad i bilen. Demontering och montering av ny utrustning kan bli en dyr historia för taxiföretagen.

I de lagförslag som utredningen presenterade föreslås bland annat att det ska införas en ny slags kontrollutrustning särskild för taxifordon, och att fordon som har en sådan utrustning inte ska behöva ha taxameter. Detta öppnar upp portarna för Transiro Int. AB:s produkter att enklare slå sig in i taxibranschen då taxametern i framtiden kanske kan ersättas av appar för att räkna ut priser och generera kontrolldata.

I bolagets produktsortiment finns redan lösningarna som gör detta för andra typer av företag inom transport och kollektivtrafik, och med en liten korrigering av produkterna hoppas bolaget kunna revolutionera även taxibranschen. Just nu pågår arbetet att ta fram en version av Transiro 2.0 med tillhörande appar som är särskilt anpassade för taxiverksamhet. Arbetet sker i samarbete med Green Apple Cab AB, ett taxibolag i Stockholm som har mångårig expertis inom området och som har nyligen tecknat avtal med Transiro Int. AB.

“Det känns bra att regeringen har insett att taxibranschen står inför en stor förändring digitalt och en lagändring skulle skapa nya möjligheter, inte minst för taxibolagen att nyttja potentialen i digitaliseringen. Vi vet att vårt arbete tillsammans med Green Apple Cab AB, att ta fram en taxianpassad version av Transiro 2.0, ligger rätt i tiden. Det bekräftas med detta besked, vilket känns väldigt bra. Vi vet att vi har förutsättningarna att lyckas med våra produkter även i taxibranschen.” säger Tobias Beckman, VD för Transiro.