Transiro förlänger avsiktsförklaringen

Stockholm 2021-09-23

Transiro och Retailkedjan förlänger sin exklusiva avsiktsförklaring till den 15 oktober 2021. Bolagen är i slutskedet av förhandlingen om ett 10-årigt avtal där Transiro blir kedjans partner och affärssystemleverantör till butiker och huvudkontor.

Transiro och Retailkedjan är i slutskedet av förhandlingen och båda bolagen ser det möjligt att signera avtalet senast den 15 oktober 2021. Parterna är överens om förlängning av tid då det tillkommit fler områden som ska inkluderas i avtalet.

Transiro kan inte heller nu gå ut med vilken kedja man är i slutförhandling med utan det informeras senast i samband med att avtalet är klart. Kedjan har fler än 150 st franchisebutiker och de ser stor potential och värde i att samarbeta med Transiro med längst erfarenhet av Järn-, Färg- och Byggbranschen i Sverige.

Avtalet är mera omfattande och till ett större värde än vad Transiro initialt kunde förutse. Affären bedöms uppgå till över 200 mkr över 10 år med positivt rörelseresultat redan första året även inräknat avbetalningen av förvärvet och expansion av verksamheten. När bolagen ingått avtalet kommer Transiro anställa 10-12 personer omgående för att möta de behov Retailkedjan behöver.

Tidigare informerades att Transiro och LS Retail tecknat partneravtal att bli återförsäljare av kassa- och affärssystem som i grunden bygger på Microsoft Dynamics. Detta var ett viktigt steg till att kunna slutförhanda avtal med Retailkedjan.

Transiro har 20 års erfarenhet av att utveckla och sälja produkter som hjälper företag att stärka sina affärskritiska processer. Bred funktionalitet inklusive stöd för e-commerce och mobila enheter gör att Transiro ersätter behovet av flera olika system. Bolaget har tre produkter: Kassanova Affärssystem, ett affärsfackhandelssystem för järn-, bygg-, hobby- och färghandel, Klartext Bussbokning som är det marknadsledande planeringssystemet för linje- skol- och beställningstrafik i Sverige samt Wifog mobile, en MVNO i Tre:s nät med möjlighet till reklamfinansierade samtal, sms och surf. Mer information om bolaget finns på www.transiro.com.

Denna information är sådan information som Transiro Holding AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Information lämnades, genom styrelsens försorg, för offentliggörande den 23 september 2021, kl 14:15