Transiros dotterbolag Sindas Informationssystem AB byter namn till Transiro Retail AB

Stockholm 2019-10-18

Transiro Int AB förvärvade Sindas Informationssystem med produkterna Kassanova Affärssystem och Klartext Bussbokning i december 2018. Nu, omkring 10 månader senare, genomförs en namnändring på Sindas Informationssystem som istället blir Transiro Retail AB. I samband med namnbytet har styrelsen även tagit beslut om att flytta produkten Klartext Bussbokning till dotterbolaget Transiro Sverige AB.

Syftet med såväl namnbytet som flytten av Klartext Bussbokning är att få en tydligare fördelning mellan koncernens olika verksamheter, detta baserat på att det inte finns några direkta affärsmässiga synergieffekter mellan de två systemen Kassanova Affärssystem och Klartext Bussbokning. Så med avsikt att bli ännu tydligare mot marknaden har Transiro valt att dela upp de två systemen i olika bolag där Kassanova Affärssystem kommer att tillhöra Transiro Retail AB och Klartext Bussbokning kommer att ingå i Transiro Sverige AB.

Transiro utvecklar produkter som hjälper företag att stärka sina affärskritiska processer. Bred funktionalitet inklusive stöd för e-commerce och mobila enheter gör att Transiro ersätter behovet av flera olika system. Bolaget har två produkter: Kassanova Affärssystem, ett affärsfackhandelssystem för järn-, bygg-, hobby- och färghandel samt Klartext Bussbokning som är det marknadsledande planeringssystemet för linje- skol- och beställningstrafik i Sverige. Mer information om bolaget finns på www.transiro.com.