154 bussförare behövs i Norrbotten

Bussbranschen är i stort behov av bussförare. Fram till 2020 kommer bussbranschen i Norrbotten att behöva anställa 154 bussförare samtidigt som 35 procent av bussföretagen med rekryteringsbehov i länet har svårt att hitta förare. Detta enligt Transportföretagens nya rapport ”Tempen på bussbranschen 2018”.

Utan bussförare stannar samhället. Det blir svårare att ta sig till jobbet, skolan och till läkarbesöket. Det blir också svårare att jobba eller studera på annan ort. I Norrbottens län behövs 154 bussförare samtidigt som 35 procent av företagen med rekryteringsbehov har svårt att hitta personal, främst på grund av svårigheter att hitta sökande med rätt utbildning.

– Kvalitet driver rekrytering. En förutsättning för att vi ska lyckas utbilda fler bussförare är en kontinuerlig dialog mellan det offentliga och branschen så att relevanta och utbildningar av god kvalitet kan skapas, inom såväl gymnasieskolan som vuxenutbildningen. Och till detta behövs offentliga resurser till personer på regional nivå som leder, driver och utvecklar samverkan mellan politiska beslutsfattare, utbildningsarrangörer och branschen, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen

För stora delar av landet är den huvudsakliga anledningen bakom förarbristen pensionsavgångarna. I Norrbottens län är 24 procent av de anställda över 60 år och 88 personer kommer att gå pension mellan 2018 och 2020. Därutöver är det för få personer i dag som har rätt körkortsbehörighet. Transportföretagen föreslår därför möjlighet att utöka det nya CSN-lånet till körkort för arbetssökande till att även omfatta C- och D-körkort, det vill säga körkort för buss och lastbil.

– Genom att utöka behörigheterna samt vidga gruppen sökande till att även omfatta personer som studerar på vuxenutbildning eller går i gymnasiet kan vi få fler behöriga bussförare. Det gynnar dessutom hela arbetsmarknaden eftersom det finns ett tydligt samband mellan jobb och körkort, avslutar Caj Luoma.

Fakta om rapporten ”Tempen på bussbranschen 2018 – Norrbottens län”

• Bussföretagen i Norrbottens län behöver anställa 154 bussförare mellan 2018 och 2020.
  • Bussföretagen i Norrbottens län behöver också anställa 14 mekaniker samt 7 trafikledare mellan 2018 och 2020.
  • 35 procent av företagen med rekryteringsbehov i Norrbottens län har haft svårt att rekrytera bussförare under det senaste året. 100 procent av dem uppger att det är svårt att hitta personal med rätt yrkesutbildning.
  • Det råder brist på kvinnor i bussbranschen. 11 procent av de anställda bussförarna i Norrbottens län är kvinnor, vilket är lägre än riksgenomsnittet som ligger på 14 procent.
  • 24 procent av bussförarna i Norrbottens län är över 60 år.
  • I Norrbottens län förväntas 26 bussförare gå i pension under 2018 och 62 bussförare 2019–2020.

För mer information, kontakta Shashika Sellgren, kommunikatör på Transportföretagen, på shashika.sellgren@transportforetagen.se eller 072-214 82 89.

Taggar: