Abdul Husein från Keolis i Grimbo har kammat hem tredjepris i Bussförar-SM 2019!

Under hård konkurrens mellan 16 bussförare i final, kammade Abdul Husein från Keolis i Grimbo i dag hem en tredjeplats i Bussförar-SM 2019 som korar Sveriges bästa bussförare.

Årets vinnare Denny Bauer från Västerås är Sveriges bäste bussförare 2019. Han klarade samtliga omfattande praktiska moment, inklusive halkkörning, sparsam körning, manövrering och katastrofövning då Bussförr-VM avgjordes i dag. På andra plats kom Erik Lindgren från KR Trafik i (Umeå) och tredjeplatsen gick till Abdul Husein från Keolis (Grimbo).

Bussförar-SM arrangeras i syfte att uppmärksamma bussförares betydelse och betydelsen av bussförarnas kompetens.

Att vara bussförare innebär inte bara att föra fram en buss utan även att vara serviceinriktad, kunna hantera eventuella olyckor och konflikter samt att kunna köra ekonomiskt och miljömässigt. Tävlingen lyfter fram de omfattande och breda kompetenser som bussförare behöver ha och skapar på så vis viktiga förebilder som kan bidra till att öka yrkesstoltheten i en bransch med stort rekryteringsbehov.

Sveriges Bussföretag är en del av Transportföretagen och enligt deras rapport ”Tempen på bussbranschen” behöver 7 300 bussförare anställas 2018-2020. Bussförar-SM syftar därför även till att visa upp bussföraryrket, utbildningar och vilka olika karriärvägar som finns så att fler ska ta få möjligheten att bli bussförare.

Varje år genomförs över en miljard resor inom kollektivtrafiken. Huvuddelen av resorna görs med buss så en av de viktigaste yrkesgrupperna är bussföraren.

Bussförar-SM avgjordes den 9 september på Gillingebanan i Vallentuna, norr om Stockholm. De 16 tävlande hade alla kvalificerat sig till finalen genom att får bäst resultat på den nationella, webbaserade uttagningen. Under själva finaldagen tävlade 16 bussförare från hela landet i fem moment: halkkörning, katastrofövning, sparsam körning, manövrering och komfortkörning. Vinnaren kan titulera sig Sveriges Bästa Bussförare 2019 och får ett pris om 6 000 kr i resecheckar.

Bussförar-SM arrangeras av Sveriges Bussföretag, som är en del av Transportföretagen och Svenskt Näringsliv, i samarbete med tidningarna Resforum och Trafikforum som är Nordens ledande tidningar inom persontrafik. Samarbetspartners är Gillinge Stockholms Trafiksäkerhetscenter, Drivec och Arbetsförmedlingen. Partners/Sponsorer är Keolis, Bergkvarabuss, Kommunal, Transdev och VY.

För mer information kontakta Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen ebba.fredin@transportforetagen.se eller 0730-447120

Sveriges Bussföretag är ett arbetsgivar- och branschförbund inom Transporföretagen och Svenskt Näringsliv. Förbundet har drygt 300 medlemsföretag. Medlemmarna är busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. Sveriges Bussföretag startade 1 januari 2014, när Bussarbetsgivarna och Svenska Bussbranschens Riksförbund slog ihop sina verksamhetsområden. Läs mer på sverigesbussforetag.se.