Anna siktar på medalj i världens största tävling!

Nu är det dags – Anna Widholm från Köping tävlar för Sverige i Yrkes-VM i Kazan den 22 till 27 augusti i grenen fordonslackering. Konkurrensen kommer vara hård men Anna är laddad.

Anna Widholm vann grenen fordonslackering på Yrkes-SM förra året. Nu är det dags att packa väskan till Kazan i Ryssland och WorldSkills 2019. Yrkes-VM arrangeras vartannat år och över 1 400 yrkesskickliga ungdomar från 68 länder kommer att tävla i över 50 grenar den här gången. Det gör Yrkes-VM till världens största tävling. Sverige har 28 tävlande med i årets VM.

Arbetet och träningen inför VM har varit hårt och målmedvetet för Anna. Nu är det äntligen dags att tävla med medalj i sikte.

”Det är stort att få tävla i världens största tävling men jag är inte nervös utan laddad. Fast oavsett hur det går är själva behållningen helheten – att få tävla och visa upp mitt yrke och att få en massa nya intryck och kontakter”, säger Anna Widholm.

Bakom Anna Widholms deltagande står Lackerarnas Yrkesnämnd (Transportföretagen och Svenska Målareförbundet) i samverkan kring yrkestävlingar som Yrkes-VM).

”Anna är en fantastisk ambassadör för motorbranschen genom att hon med sitt engagemang och sin skicklighet visar upp vad det innebär att arbeta med fordonslackering i dag. Hon inspirerar ungdomar och berättar om vilka karriärmöjligheter det finns i motorbranschen”, säger Jan Staaf, ombudsman, Svenska Målareförbundet.

”Det finns mycket goda jobbmöjligheter inom motorbranschen – faktum är att motorbranschen har ett stort rekryteringsbehov. Vår färskaste siffra är 6 400 personer till 2020. Det innebär att du efter en avslutad fordonsrelateradutbildning i princip garanteras jobb direkt. Yrkestävlingarna fyller därför en viktig uppgift med att nå ut om motorbranschen”, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning Transportföretagen.

Motorbranschen har ett mycket stort rekryteringsbehov – nationellt behöver 6 400 personer anställas 2018-2020 varav 144 personer i Västmanlands län. Läs mer om rekryteringsbehovet i rapporten Tempen på motorbranschen.

Följ tävlingarna på FB Motorbranschens yrkestävlingar https://www.facebook.com/motorbranschensyrkestavlingar

För kontakt med Anna Widholm eller för övriga frågor ring sms:a eller maila Ebba Fredin, pressansvarig på Transportföretagen: ebba.fredin@transportforetagen.se eller 0730-447120.

Transportföretagen är transportnäringen och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 100 medlemsföretag med ca 217 000 anställda.

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 100 medlemsföretag med ca 217 000 anställda.