Brist på bussförare på Gotland

Bussbranschen är i stort behov av bussförare. Fram till 2020 kommer bussbranschen i Region Gotland att behöva anställa 25 bussförare samtidigt som 36 procent av bussföretagen med rekryteringsbehov i länet har svårt att hitta förare. Detta enligt Transportföretagens nya rapport ”Tempen på bussbranschen 2018”.

Utan bussförare stannar samhället. Det blir svårare att ta sig till jobbet, skolan och till läkarbesöket. Det blir också svårare att jobba eller studera på annan ort. I Region Gotland behövs 25 bussförare samtidigt som 36 procent av företagen med rekryteringsbehov har svårt att hitta personal, där samtliga uppger att det är på grund av svårigheter att hitta sökande med rätt utbildning.

– Kvalitet driver rekrytering. En förutsättning för att vi ska lyckas utbilda fler bussförare är en kontinuerlig dialog mellan det offentliga och branschen så att relevanta och utbildningar av god kvalitet kan skapas, inom såväl gymnasieskolan som vuxenutbildningen. Och till detta behövs offentliga resurser till personer på regional nivå som leder, driver och utvecklar samverkan mellan politiska beslutsfattare, utbildningsarrangörer och branschen, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen

För stora delar av landet är den huvudsakliga anledningen bakom förarbristen pensionsavgångarna. I Region Gotland är 46 procent av de anställda över 60 år och 21 personer kommer att gå pension mellan 2018 och 2020. Därutöver är det för få personer i dag som har rätt körkortsbehörighet. Transportföretagen föreslår därför möjlighet att utöka det nya CSN-lånet till körkort för arbetssökande till att även omfatta C- och D-körkort, det vill säga körkort för buss och lastbil.

– Genom att utöka behörigheterna samt vidga gruppen sökande till att även omfatta personer som studerar på vuxenutbildning eller går i gymnasiet kan vi få fler behöriga bussförare. Det gynnar dessutom hela arbetsmarknaden eftersom det finns ett tydligt samband mellan jobb och körkort, avslutar Caj Luoma.

Fakta om rapporten ”Tempen på bussbranschen 2018 – Region Gotland”

• Bussföretagen i Region Gotland behöver anställa 25 bussförare mellan 2018 och 2020.
  • 36 procent av företagen med rekryteringsbehov i Region Gotland har haft svårt att rekrytera bussförare under det senaste året. 100 % av dem uppger att det är svårt att hitta personal med rätt yrkesutbildning.
  • Det råder brist på kvinnor i bussbranschen. 12 procent av de anställda bussförarna i Region Gotland är kvinnor, vilket är under riksgenomsnittet som ligger på 14 procent.
  • 46 procent av bussförarna i Region Gotland är över 60 år.
  • I Region Gotland förväntas 13 bussförare gå i pension under 2018 och 8 bussförare 2019–2020.

För mer information, kontakta Shashika Sellgren, kommunikatör på Transportföretagen, på shashika.sellgren@transportforetagen.se eller 072-214 82 89.

Taggar: