Bussbranschen välkomnar slopade reserestriktioner

Sveriges Bussföretag välkomnar beskedet från Folkhälsomyndigheten och regeringen om slopade restriktioner för resor.

Beskedet från regeringen om att tidigare reserestriktioner slopas innebär att bussresandet nu kan komma igång på ett ansvarsfullt sätt.

”För alla som reser med bokad biljett med buss, såsom i expressbuss eller turistbuss, innebär det att utbudet av turer och resor ökar, då företagen nu kan ta upp trafik som inte körts mot bakgrund myndigheternas tidigare reseavrådan. För alla bussresenärer i den ordinarie kollektivtrafiken är det viktigt att följa de riktlinjer som ges av våra regionala myndigheter och länstrafikbolag, framförallt om att endast friska och symptomfria personer ska resa”, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, ett bransch- och arbetsgivarförbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv.

Bussbranschen var en av de branscher som först märkte av Corona pandemin i Sverige. Myndigheternas rekommendationer om minskat resande har påverkat landets bussföretag. Turist- och beställningstrafik med buss har idag en verksamhet nära noll, likaså den kommersiella linjetrafiken såsom expressbussar och flygbussar. För den upphandlade busstrafiken har regionala beslut och ambitioner om att upprätthålla en hög tillgänglighet och ett säkert resande utan trängsel i kollektivtrafiken inneburit att en stor del av verksamheten rullat på. Samtidigt har det faktum att färre rest och löst biljett påverkat även bussföretagen i den regionala och lokala busstrafiken negativt.

”För våra medlemsföretag gäller det nu att möta den förväntade ökningen av resenärer i busstrafiken, såväl från de som vill resa i en turistbuss, med en långlinjebuss eller med den dagliga bussen till arbetet. Det handlar om att planera för trygga och säkra resor för alla ombord på bussen”, säger Anna Grönlund.

De flesta bedömare är överens om att resandet kommer att förändras i spåren av Corona pandemin.

”Vi vet inte säkert hur resandet framöver kommer te sig. Samtidigt vet vi att resor möjliggör möten mellan människor, något som under de senaste månaderna saknats av många, både i privat- och arbetslivet. För att Sverige ska ha fungerande persontransporter nu och i framtiden behöver regeringen därför fortsätta stödja persontransportörer som bussföretag. Krisen är på intet sätt över. Vi har lämnat flera förslag om riktade stöd och åtgärder som vi hoppas regeringen och våra beslutsfattare på regional och lokal nivå nu inleder en dialog med oss om, när Sverige ska återstartas. Vi behöver robusta, trygga och klimatsmarta persontransporter nu och i framtiden och därför behöver svenska bussar, som till över 80 procent redan idag kör fossilfritt kunna rulla framöver”, avslutar Anna Grönlund.

För frågor kontakta Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag 070-6127174 anna.gronlund@transportforetagen.se eller Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

Sveriges Bussföretag är ett arbetsgivar- och branschförbund inom Transporföretagen och Svenskt Näringsliv. Förbundet har drygt 300 medlemsföretag. Medlemmarna är busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. Sveriges Bussföretag startade 1 januari 2014, när Bussarbetsgivarna och Svenska Bussbranschens Riksförbund slog ihop sina verksamhetsområden. Läs mer på sverigesbussforetag.se.

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.