Grattis Axel Wiström från Kalmar som utsetts till Sveriges bästa unga maskinmekaniker

Axel Wiström från Lars Kaggskolan i Kalmar tog hem titeln som Sveriges bästa unga maskinmekaniker när Transportföretagens slutprov i maskinteknik avgjordes i förra veckan.

Transportföretagens slutprov har pågått i fyra veckor, mellan den 15 april och den 10 maj och innebär att elever inom fem olika yrkesgrenar påvisat kunskaper utifrån motorbranschens krav som efterfrågas vid anställning.

”Jag är jätteglad över att ha vunnit slutprovet i maskinteknik. Jag har tränat hårt och vinsten är ett kvitto på att jag satsat på något jag verkligen tycker är kul”, säger Axel Wiström.

”Kompetensen som branscher eftersöker förändras kontinuerligt. Slutproven skickar en tydlig signal till skolorna om vad företagen efterfrågar och skapar förutsättningar för att höja kvaliteten på utbildningar, vilket leder till ökad matchning och därmed ökad anställningsbarhet, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.

Samtliga tävlingsgrenar inom slutprovet är:

Bilskadereparation, maskinteknik, lastbilsteknik, personbilsteknik, reservdelskunskap.

Om Transportföretagens slutprov

Slutprovet är till för avgångselever i gymnasieskolans fordonstekniska utbildning och övriga utbildare inom fordon. Mellan den 15 april och 10 maj 2019 kunde elever svara på 50 fordonstekniska frågor i ett provprogram. Mer fakta om slutprovet hittar du på transportforetagen.se

I år skrev 1192 elever från 118 gymnasieskolor slutprovet. Genom att delta i 2019 års slutprov ges möjlighet att erhålla ett certifikat. I certifikatet dokumenteras all grundutbildning och inom yrket kompetenshöjande utbildning, praktik och anställning.

Slutprovets syfte är att: höja statusen och kvaliteten på utbildningen, visa utbildningsnivåer och utbildningsområden, synliggöra branschens krav och hålla kontakt med skolorna.

Motorbranschens rekryteringsbehov

Motorbranschen har ett mycket stort rekryteringsbehov. Enligt rapporten Tempen på Motorbranschen behöver 6 400 anställas 2018-2020. Information om Tempen på motorbranschen och om mer information om Transportföretagens arbete med kompetensförsörjning hittar du på transportforetagen.se

För mer information kontakta Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

Transportföretagen är transportnäringen och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 100 medlemsföretag med ca 217 000 anställda.