Grattis Jakob Hallström från Vallentuna till länsbästa resultatet i Transportföretagens yrkesprov!

Jakob Hallström från Vallentuna Gymnasium har under våren genomfört Transportföretagens stora yrkesprov för personbilsmekaniker. Jakobs kompetens ledde till högsta poäng utav 114 tävlande i länet.

Yrkesprovet som syftar till att höja kvaliteten på landets fordonstekniska gymnasieutbildningar har i år, trots corona, kunnat genomföras i specialanpassade mindre grupper på skolorna under en längre period än tidigare år. Mellan den 20 april och den 29 maj har 936 elever från 90 gymnasieskolor runtom i landet genomfört Transportföretagens yrkesprov. Eleverna har kunnat skriva prov i fem olika yrkesgrenar: bilskadereparation, maskinteknik, lastbilsteknik, personbilsteknik, reservdelskunskap.

En av de tävlande var Jakob Hallström från Vallentuna Gymnasium. Jakob lyckades med sina kunskaper skriva högsta poäng på provet för personbilsmekaniker i sitt län. Det innebär att han är en av Sveriges mest kompetenta unga personbilsmekaniker.

”Motorbranschens snabba teknikskifte med elektrifiering och digitalisering innebär att kunskaperna behöver förnyas, utvecklas och anpassas så att de svarar mot det nya. Här fyller yrkesprov en viktig roll genom att vi kan mäta elevernas kunskaper. Vi är mycket stolta och glada över ett stort engagemang och högt deltagande hos både skola och elever”, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning Transportföretagen.

Motorbranschen har under normala omständigheter ett stort rekryteringsbehov. Med att hög utbildningskvalitet attraherar fler elever som utgångspunkt är kvalitetsfrågan central för motorbranschens kompetensförsörjning. Och ska utbildningar hålla hög kvalitet, behöver elevernas kunskaper testas. Yrkesprovet visar på så vis vad som kan stärkas, utvecklas och förbättras.

”Det är viktigt att elever får rätt och relevanta kunskaper i sina utbildningar. Därför har vi uppdaterat och stärkt årets yrkesprov. Det är en bra merit att ha genomfört yrkesprovet och att dessutom få ett så fint resultat som Jakob fått är ett bevis på stort kunnande och engagemang”, avslutar Caj Luoma.

För mer information eller för intervju med Jakob Hallström, kontakta Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen 0730-447120, ebba.fredin@transportforetagen.se

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.