Jämtlands bussföretag svårt att hitta förare

Bussbranschen är i stort behov av bussförare. Fram till 2020 kommer bussbranschen i Jämtland att behöva anställa 19 bussförare samtidigt som 100 procent av bussföretagen med rekryteringsbehov i länet har svårt att hitta förare. Detta enligt Transportföretagens nya rapport ”Tempen på bussbranschen 2018”.

Utan bussförare stannar samhället. Det blir svårare att ta sig till jobbet, skolan och till läkarbesöket. Det blir också svårare att jobba eller studera på annan ort. I Jämtlands län behövs 19 bussförare samtidigt som 100 procent av företagen med rekryteringsbehov har svårt att hitta personal, främst på grund av svårigheter att hitta sökande med rätt utbildning.

– Kvalitet driver rekrytering. En förutsättning för att vi ska lyckas utbilda fler bussförare är en kontinuerlig dialog mellan det offentliga och branschen så att relevanta och utbildningar av god kvalitet kan skapas, inom såväl gymnasieskolan som vuxenutbildningen. Och till detta behövs offentliga resurser till personer på regional nivå som leder, driver och utvecklar samverkan mellan politiska beslutsfattare, utbildningsarrangörer och branschen, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen

För stora delar av landet är den huvudsakliga anledningen bakom förarbristen pensionsavgångarna. I Jämtlands län är 25 procent av de anställda över 60 år och 44 personer kommer att gå pension mellan 2018 och 2020. Därutöver är det för få personer i dag som har rätt körkortsbehörighet. Transportföretagen föreslår därför möjlighet att utöka det nya CSN-lånet till körkort för arbetssökande till att även omfatta C- och D-körkort, det vill säga körkort för buss och lastbil.

– Genom att utöka behörigheterna samt vidga gruppen sökande till att även omfatta personer som studerar på vuxenutbildning eller går i gymnasiet kan vi få fler behöriga bussförare. Det gynnar dessutom hela arbetsmarknaden eftersom det finns ett tydligt samband mellan jobb och körkort, avslutar Caj Luoma.

Fakta om rapporten ”Tempen på bussbranschen 2018 – Jämtlands län”

• Bussföretagen i Jämtlands län behöver anställa 19 bussförare mellan 2018 och 2020.
  • 100 procent av företagen med rekryteringsbehov i Jämtlands län har haft svårt att rekrytera bussförare under det senaste året. Samtliga av dem uppger att det är svårt att hitta personal med rätt yrkesutbildning.
  • Det råder brist på kvinnor i bussbranschen. Jämtland är dock undantaget med hela 87 procent kvinnliga bussförare, vilket är väsentligt högre än riksgenomsnittet som ligger på 14 procent.
  • 25 procent av bussförarna i Jämtlands län är över 60 år.
  • I Jämtlands län förväntas 15 bussförare gå i pension under 2018 och 29 bussförare 2019–2020.

För mer information, kontakta Shashika Sellgren, kommunikatör på Transportföretagen, på shashika.sellgren@transportforetagen.se eller 072-214 82 89.

Taggar: